Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
9
8
online
1
fulltext
fa
مقایسه سبک های تصمیم گیری و هویت یابی در دانشجویان با و بدون تجربه سندرم ضربه عشق
The Comparison of Decision Making and Identification Styles in Students with and without Experience of Love Trauma Syndrome
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف این پژوهش، مقایسه سبک­های تصمیم­گیری و هویت</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">یابی در دانشجویان با و بدون تجربه سندرم ضربه عشق بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ای بود. جامعه آماری پژوهش</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">شامل تمامی دانشجویان دارای تجربه سندرم ضربه عشق بودند که در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1398 جهت دریافت راهنماییهای لازم به مرکز مشاوره دانشگاه ارومیه مراجعه کرده بودند. نمونه آماری پژوهش 76 نفر بودند که 38 نفر به عنوان گروه اصلی با روش نمونه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">گیری در دسترس و 38 نفر نیز به عنوان گروه مقایسه با روش همتاسازی انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه ضربه عشق راس (1999)، پرسشنامه سبک­های تصمیم­گیری بروس و اسکات (1995) و پرسشنامه سبک هویت برزونسکی (1992) استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد بین دانشجویان با و بدون سندرم ضربه عشق در ابعاد متفاوت سبک­های تصمیم­گیری و سبک­های هویت­یابی تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به نتایج به دست آمده می­توان نتیجه گرفت ضربه شکست عاطفی با اختلال در فرآیند هویت­یابی و سبک­های تصمیم­گیری رابطه دارد و مستلزم ارایه مداخلات و آموزش­های روانشناختی است.</span></span> <div></div>
The purpose of this study was to compare decision making and identification styles in students with and without the experience of love trauma syndrome at Urmia University. The research design was causal-comparative. The statistical population of the study consisted of all students with the experience of Love Trauma Syndrome who were referred to Urmia University Counseling Center during the first semester of the academic year 1389-99<span dir="RTL">.</span> The statistical sample of the study was 76 people that 38 of them were selected as the main group by convenience sampling method and 38 people were selected as the comparison group by the matching method. Rosse Love Trauma Inventrory (1999), Bruce & Scott Decision Making Questionnaire (1995), and Brzonski Identity Style Inventory (1992) were used for data collection. Data were analyzed using multivariate analysis of variance. The results showed that there was a significant difference between students with and without love trauma syndrome in dimensions of decision making and identification styles. Based on the results we can conclude that love breakdown has a relationship with the impairment in the process of identification and the different styles of decision making and it requires psychological interventions and training<span dir="RTL">.</span>
ضربه عشق, تصمیم گیری, هویت یابی
Love Trauma, Decision Making, Identification
131
142
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2968-1&slc_lang=fa&sid=1
Esmail
Soleimani
اسماعیل
سلیمانی
E.soleimani@urmia.ac.ir
100319475328460021597
100319475328460021597
Yes
Associate Professore of psychology, Urmia University, Urmia, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
Katayoon
Hosseini
کتایون
حسینی
katayoon8hosseiny@gmail.com
100319475328460021598
100319475328460021598
No
M.A of psychology, Urmia University, Urmia, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
Saba
Esmailzadeh
صبا
اسماعیل زاده
Esmayilzadeh044@gmail.com
100319475328460021599
100319475328460021599
No
B. A. student of psychology, Urmia University, Urmia, Iran.
دانشجوی کارشناسی روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.