Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
9
11
online
1
fulltext
fa
نقش اضطراب پنهان، اضطراب آشکار و مهارتهای ذهنآگاهی در اهمالکاری تحصیلی دختران نوجوان
The role of latent anxiety, manifest anxiety and mindfulness skills in academic procrastination among adolescent girls
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مداخلات روان</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">شناختی به منظور مقابله با افت عملکرد تحصیلی دانش</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزان ضروری است. این پژوهش بر دو سازه</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ی اضطراب و ذهن</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آگاهی که به ترتیب ممکن است نقش تخریبی و محافظتی در اهداف یادگیری داشته باشند، تمرکز نموده است. هدف مطالعه تعیین نقش </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">اضطراب پنهان، اضطراب آشکار و مهارت­های ذهن­آگاهی در تبیین اهمال­کاری تحصیلی دختران نوجوان بود. </span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. تعداد 350 نفر از دانشآموزان دختر مدارس دوره متوسطه شهرستان رشت به روش نمونهگیری خوشهای دومرحله­ای</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> از بین رشته­های تحصیلی مختلف انتخاب </span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">و توسط </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم)، پرسشنامه پنج وجهی ذهنآگاهی (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">FFMQ</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) و مقیاس اضطراب کتل</span></span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مورد ارزیابی قرار گرفتند. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">به­ منظور تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">رگرسیون </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">چندگانه به روش ورود همزمان استفاده شد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> یافته­ها حاکی از آن است که</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">اضطراب پنهان (05/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P<</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">،</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">13/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r=</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) و عمل توام با هوشیاری (01/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P<</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">،</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">27/</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">0-</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r=</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) با اهمال</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">کاری رابطه معنیدار دارند. بین اضطراب آشکار و سایر مولفه­های ذهن­آگاهی با اهمال­کاری رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد تنها متغیر </span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">عمل توأم با هوشیاری (0001/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P<</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">، 25/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">β</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">=-</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) به صورت منفی نمرات اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی می­کند. <span style="color:black;">یافتههای پژوهش حاضر بر اهمیت حذف عامل اضطراب پنهان به عنوان یک عامل زمینه­ساز و تداوم­بخشِ چرخه اهمال­کاری </span>و لزوم به­کارگیری تمرینات ذهن­آگاهی متمرکز بر هوشیاری به عنوان یک مهارت انطباقی با هدف ارتقای کارآمدی تحصیلی صحه میگذارد.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span>
Psychological interventions are necessary for countering academic underachievement in students. This study focused on the two constructs of anxiety and mindfulness that may have a destructive and protective role in learning objectives, respectively. The purpose of this research was to determine the role of latent anxiety, manifest anxiety, and mindfulness skills in explaining academic procrastination in adolescent girls. A descriptive-correlational research design was used for the present study. 350 female students from the secondary schools of Rasht city in Guilan Province, Iran were selected. Two-stage cluster sampling was utilized to select students from various academic fields. Next, the samples were evaluated employing the Procrastination Assessment Scale for Students (Solomon and Rothblum), Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ), and Cattell's Anxiety Scale Questionnaire. For data analysis, the Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis with the enter method were employed. Findings indicate that there is a significant relationship between latent anxiety (r=0.13, p<0.05) and the subscale of action with alertness (r=-0.27, p<0.01) with procrastination. There was no significant relationship between manifest anxiety and other components of mindfulness with procrastination. Also, regression analysis showed that only the variable of action with alertness (β=- 0.25, P<0.0001) negatively predicts academic procrastination scores. Findings confirm the importance of removing the factor of latent anxiety as a fundamental and maintaining factor for the cycle of procrastination. Results also confirm that it is necessary to utilize mindfulness exercises with a focus on awareness as an adaptive skill for the improvement of academic efficacy.
اضطراب پنهان, اضطراب آشکار, ذهنآگاهی, اهمالکاری تحصیلی.
academic procrastination, latent anxiety, manifest anxiety, mindfulness skills.
1
12
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-77-5&slc_lang=fa&sid=1
Sajjad
Rezaei
سجاد
رضائی
rezaei_psy@hotmail.com
100319475328460023872
100319475328460023872
Yes
Assistant professor of psychology, University of Guilan, Rasht, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
Kobra
Karimpour
کبری
کریم پور
sadaf.karimpour67@gmail.com
100319475328460023873
100319475328460023873
No
M. A. in Clinical Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.