Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
5
1
gregorian
2021
8
1
10
5
online
1
fulltext
fa
نقش بهرهبرداری از هیجان، ارزیابی هیجان و راهبردهای شناختی نظمجویی هیجان در علائم فزونکنشی/ نارسایی توجه بزرگسالان
The Role of Emotion Utilization, Emotion Assessment, and Cognitive Emotion Regulation Strategies in Adult Attention Deficit / Hyperactivity Disorder
روانشناسی بالینی
Clinical Psychology
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مطالعات اخیر تکانش­گری هیجانی و نارسایی در نظم­جویی هیجان را به عنوان مؤلفه­های اساسی در اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی مطرح میکنند. هدف مطالعهی حاضر، مشخص کردن نقش بهرهبرداری از هیجان، ارزیابی هیجان و راهبردهای شناختی نظم­جویی هیجان در پیشبینی علائم </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ADHD</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> بزرگسالان بود. به این منظور، 293 نفر (141 پسر و 152 دختر) از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به شیوهی در دسترس انتخاب شدند و توسط پرسشنامهی نظم­جویی شناختی هیجان </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">CERQ</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، چهارمین ویرایش مقیاس درجهبندی اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی بزرگسالان بارکلی </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">BAARS-IV</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) و </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پرسشنامهی هوش هیجانی (</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">FEIS-41</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد که پس از زدودن اثر متغیرهای بهره‏برداری از هیجان و ارزیابی هیجان، پنج راهبرد شناختی نظمجویی هیجان ملامت خود، فاجعهسازی، ملامت دیگری، تمرکز مجدد بر برنامهریزی و ارزیابی مجدد مثبت به طور معناداری در پیشبینی علائم </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ADHD</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> بزرگسال نقش داشتند. نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میکند که راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجان میبایست در مفهومسازی و تشخیص </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ADHD</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> بزرگسال لحاظ شوند.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Recent studies have argued that emotional impulsiveness and deficient emotional self-regulation are central components in attention-deficit/ hyperactivity disorder. The aim of this study was to determine the role of cognitive emotion regulation strategies, utilization of emotion, and appraisal of emotion in predicting adults' attention-deficit/ hyperactivity symptoms. So, Two hundred and ninety-three undergraduate and MA students (141 boys and 152 girls) were selected by convenience sampling and answered the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), Barkley Adult ADHD Rating Scale-IV (BAARS-IV), and Emotional Intelligence Scale-41 (FEIS-41). The result of hierarchical regression analysis showed after removing the effect of utilization of emotion and appraisal of emotion, five cognitive strategies of emotion regulation including self-blame, catastrophizing, other-blame, refocus on planning and positive reappraisal significantly have a role in predicting adult ADHD symptoms. The results suggest that cognitive emotion regulation strategies must be included in the conceptualization and diagnosis of Adult ADHD<span dir="RTL">.</span><br>
<span dir="RTL"></span></div>
نارسایی توجه, فزونکنشی, نظمجویی شناختی هیجان, ارزیابی هیجان, بهرهبرداری از هیجان
Attention Deficit, Hyperactivity, Cognitive Emotion Regulation, Emotion Assessment, Emotion Utilization
25
34
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3769-1&slc_lang=fa&sid=1
Jafar
Hasani
جعفر
حسنی
hasanimehr57@yahoo.com
100319475328460028637
100319475328460028637
No
Associate Professor in Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشیار روانشناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
Malek
Bastami Katuli
مالک
بسطامی کتولی
Bastamimalek@gmail.com
100319475328460028638
100319475328460028638
Yes
PhD Student of health psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Zahra
Khani
زهرا
خانی
zahrakhani_1368@yahoo.com
100319475328460028639
100319475328460028639
No
Master of Clinical Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.