Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
2
1
gregorian
2021
5
1
10
3
online
1
fulltext
fa
اعتباریابی مقیاس رضایت تحصیلی لنت در دانش آموزان ایرانی
Validation of Lent Academic Satisfaction Scale in Iranian students
روانسنجی
Psychometric
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">این پژوهش با هدف اعتباریابی مقیاس رضایت تحصیلی در دانشآموزان ایرانی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان متوسطه دوره اول ناحیه دو قم در سال تحصیلی ۹</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">٦</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">-</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">١</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">۳۹</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">۵ </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بودند که از بین آنها ۳</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">١٠</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه­های رضایت تحصیلی (لنت و همکاران، ٢۰۰۵) و جهتگیری اهداف پیشرفت (الیوت و مک­گریگور، ٢۰۰١) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از تحلیلعاملی اکتشافی و تأییدی و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس دارای یک عامل است. ضریب آلفای کرونباخ برابر با </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">٨١</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">/</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">٠</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> محاسبه گردید. نتایج همبستگی بین مؤلفه­های رضایت تحصیلی با جهتگیری اهداف پیشرفت نشان داد که بین رضایت تحصیلی با تمام مولفه­های جهت­گیری اهداف پیشرفت رابطه معناداری وجود دارد </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">٠١/٠</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"> .(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">p<</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> <span style="color:#0d0d0d;">با توجه به نتایج پژوهش حاضر می­توان نتیجه گرفت که مقیاس رضایت تحصیلی لنت در جامعه ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است و می­تواند به عنوان ابزار پژوهشی در مطالعات روانشناسی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span> <span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span>
The aim of this study was to validate the academic satisfaction scale in Iranian students. The present study was descriptive and validation type. The statistical population of the study included first-year high school students in District 2 of Qom in the academic year 2016-2017. 310 students selected by convenience methods and answered Academic Satisfaction Scale (ASS, Lent, et al, 2005) and Achievement Goal Orientation Questionnaire (AGO, Elliot & McGregor, 2001). Exploratory and confirmatory factor analysis and Pearson correlation were used to analyze the data. The results of the factor analysis showed that this scale has one factor. Cronbach's alpha coefficient was 0.81. There was a significant relationship between all the components of Achievement Goal Orientation and academic satisfaction (p<0.01). Based on the results, it can be concluded that ASS in Iranian students has sufficient validity and reliability and can be used as a research tool in psychological and educational studies.<span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span>
اعتباریابی, مقیاس رضایت تحصیلی لنت, دانش آموزان
validation, Lent academic satisfaction scale, students.
35
46
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2849-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohamad
Setayeshi Azhari
محمد
ستایشی اظهری
setayeshi_m@yahoo.com
100319475328460026741
100319475328460026741
No
PhD Student in Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
Sama
Sadat
سما
سادات
s.sadat5626@gmail.com
100319475328460026742
100319475328460026742
Yes
PhD in Educational Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
Hasan
Mirzahoseini
حسن
میرزاحسینی
mirzahoseini.hasan@yahoo.com
100319475328460026743
100319475328460026743
No
Assistant Professor, Islamic Azad University of Qom, Qom, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.