Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
10
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه ابعاد چشم انداز زمان در دانشجویان با و بدون اضطراب هستی
Comparison of time perspective dimensions in students with and without existential anxiety
روانشناسی بالینی
Clinical Psychology
پژوهشي
Research
<a name="_Hlk56862153"></a><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف پژوهش حاضر مقایسه ابعاد چشم­انداز زمان در دانشجویان با و بدون اضطراب هستی بود. روش پژوهش، از نوع علی­­-مقایسه­ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 1399-1400 بود. نمونه پژوهش شامل 80 دانشجو (40 دانشجوی دارای اضطراب هستی و 40 دانشجوی بدون اضطراب هستی) بود که به شیوه نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اضطراب هستی (مسعودی ثانی و همکاران، 1394) و پرسشنامه چشم­انداز زمان (زیمباردو و بوید، 1999) جمع­آوری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">MANOVA</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) صورت گرفت. نتایج تحلیل اطلاعات نشان داد که بین دو گروه دانشجویان با و بدون اضطراب هستی از نظر چشم­انداز زمانی گذشته منفی، حال لذت­گرا و حال معتقد به سرنوشت تفاوت معنی­داری وجود دارد (01/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Symbol;"><span style="font-size:10.0pt;">r</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">). به طوری که میانگین نمرات دانشجویان با اضطراب هستی در این سه متغیر بیشتر از دانشجویان بدون اضطراب هستی بود<a name="_Hlk59981767">. </a>اما بین چشم­اندازهای زمانی گذشته مثبت، آینده و آینده متعالی در دانشجویان با و بدون اضطراب هستی تفاوت معنی­داری مشاهده نشد. لذا، نتایج به دست آمده می­تواند حاکی از اهمیت بسزای چشم­اندازهای زمانی گذشته منفی، حال لذت­گرا و حال معتقد به سرنوشت در تمایز دانشجویان دارای اضطراب هستی از دانشجویان عادی قلمداد شود. </span></span>
This study aimed to compare the dimensions of time perspective in students with and without existential anxiety. The research method was causal-comparative. the statistical population included all students of Ardabil Islamic Azad University in the academic year 2020-2021. The research sample consisted of 80 students (40 students with existential anxiety and 40 students without existential anxiety) who were selected by the convenience sampling method. Data were collected using the Existence Anxiety Questionnaire (Masoudi Sani et al., 2015) and the Time Perspective Questionnaire (Zimbardo and Boyd, 1999). Data analysis was performed using multivariate analysis of variance (MANOVA). The results of data analysis showed that there is a significant difference between the students with and without existence anxiety in terms of the past-negative, hedonistic present, and fatalistic present perspectives (P <0.01). the mean scores of students with existential anxiety in these three variables were higher than students without existential anxiety. But there was no significant difference between the positive past, future, and transcendent future perspectives in students with and without existential anxiety. Therefore, the obtained results can indicate the great importance of negative past, hedonistic present, and fatalistic time perspectives in distinguishing students with existential anxiety from normal students.
چشم انداز زمان, گذشته, حال, آینده, اضطراب هستی.
time perspective, past, present, future, existential anxiety.
155
164
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4306-1&slc_lang=fa&sid=1
Yousef
Sourazar Lahroudi
یوسف
صورآذر لاهرودی
ysourazar@yahoo.com
100319475328460025054
100319475328460025054
No
M. A., Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
Somayyeh
Taklavi
سمیه
تکلوی
staklavi@gmail.com
100319475328460025055
100319475328460025055
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.