Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
10
7
online
1
fulltext
fa
نقش سبک های تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی سلامت روان شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان
The Role of Cognitive Emotion Regulation Styles in Predicting students'Mental Health and Academic Performance
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف پژوهش حاضر تعیین نقش سبک­های تنظیم شناختی هیجان در پیش­بینی سلامت روان­شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 240 نفر از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 99-1398 بود که به صورت نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و سلامت عمومی (گلدبرگ، 1978) و برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل کل آنان استفاده شد. داده­ها با استفاده از تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">t</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از بین سبک­های سازگار تنظیم شناختی هیجان، ارزیابی مجدد مثبت و از میان سبک­های ناسازگار تنظیم شناختی هیجان، فاجعه­انگاری قوی­ترین پیش­بینی­کننده­های سلامت روان­شناختی بودند. همچنین نتایج نشان داد که راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان رابطه­ی مثبت و راهبردهای ناسازگار رابطه منفی معنادار با عملکرد تحصیلی دانشجویان داشتند و راهبرد ارزیابی مجدد مثبت قوی­ترین پیش­بین عملکرد تحصیلی بود. یافته­ی جانبی دیگر پژوهش حاضر نشان داد که پسران بیشتر از دختران از راهبردهای سرزنش خود استفاده می­کردند. لذا با توجه به نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در سلامت روان­شناختی و عملکرد تحصیلی، آموزش راهبردهای مناسب تنظیم شناختی هیجانی (به­ویژه ارزیابی مجدد مثبت) می­تواند نه تنها در افزایش سلامت روان دانشجویان بلکه در عملکرد تحصیلی آنان نیز مؤثر واقع شود. </span></span><span dir="RTL"> </span>
The current study aimed at determining the role of cognitive emotion regulation styles in predicting students' mental health and academic performance. This research was a correlational study. The sample included 240 students from the University of Mohaghegh Ardabili in the academic year 2019-20 that were selected by random cluster sampling. Data were obtained from the cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ), General Health Questionnaire (GHQ), and the overall average score used to measure academic performance. The data were analyzed using Pearson correlational coefficient, multiple regression analysis, and independent t-tests. Results showed that positive refocusing reappraisal from adaptive cognitive emotion regulation styles and catastrophizing from maladaptive cognitive emotion regulation styles were the strongest predictors of psychological health in students. Furthermore, academic performance was positively associated with adaptive cognitive emotion regulation strategies and was negatively associated with maladaptive cognitive emotion regulation strategies. Positive refocusing reappraisal strategy was the strongest predictor of students' academic performance. In addition, the results also showed that men used the self-blame style more than women. Considering the role of cognitive emotion regulation strategies in mental health and academic performance, educating cognitive emotion regulation strategies (especially positive refocusing reappraisal) can increase students' mental health academic performance.
سبکهای تنظیم شناختی هیجان, سلامت روانشناختی, عملکرد تحصیلی, دانشجویان.
Cognitive emotion regulation, mental health, academic performance, students
105
114
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4313-1&slc_lang=fa&sid=1
Abbas
Habibzadeh
عباس
حبیب زاده
habibzade2008@yahoo.com
100319475328460030838
100319475328460030838
No
Associate Professor, Department of Psychology, Literautre and Humanties School, University of Qom, Qom, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
Mehdi
Beyki
مهدی
بیکی
beyki1358@gmail.com
100319475328460030839
100319475328460030839
Yes
PhD Student of Educational Psychology, Qom Islamic Azad University, Qom, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات قم، قم، ایران.
Parviz
Porzoor
پرویز
پرزور
p.porzoor@gmail.com
100319475328460030840
100319475328460030840
No
Assistant Professor of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.