Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
10
9
online
1
fulltext
fa
اثربخشی روایت درمانی با تاکید بر لحظات نوآور بر تاب آوری دختران با خودآسیب زنی بدون قصد خودکشی
The effectiveness of the narrative therapy emphasizing on innovative moments on resilience in girls with non-suicidal self-harm
مشاوره
counseling
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روایت­درمانی با تاکید بر لحظات نوآور بر تاب­آوری در دختران نوجوان دچار خودآسیب­زنی بدون قصد خودکشی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی و طرح پیش­آزمون</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> پس آزمون</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">با گروه آزمایش و کنترل می­باشد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزان دختر دچار خودآسیب</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">زنی بدون قصد خودکشی در دورۀ متوسطۀ مدارس شهرستان بناب در سال تحصیلی 99-98 بود. به این منظور پس از اجرای پرسشنامۀ خودآسیب­زنی عمدی گراتز (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.5pt;">DSHI</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">)، </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(2001) و مقیاس تاب­آوری کانر- دیویدسون (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.5pt;">CD-RISC</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، (2003)، 30 نفر از دانش</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزان دارای سابقۀ رفتارهای خودآسیب</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">زنی با تاب­آوری پایین، با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (آزمایش و گواه) گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض 10 جلسۀ روایت درمانی با اقتباس از برنامۀ وایت و اپستون (1990) قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ای دریافت نکرد. پس از اتمام مداخله و نیز یک ماه بعد از آن، پس­آزمون برای هر دو گروه اجرا گردید. با توجه به ماهیت پژوهش، داده</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک­متغیری یک­راهه (آنکوا) تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها نشان داد روایت درمانی با تاکید بر لحظات نوآور، بر افزایش تاب­آوری تاثیر معنادار و مثبت داشت (01/0> </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">). با توجه به یافته پژوهش حاضر، می­توان گفت روایت درمانی با تاکید بر لحظات نوآور، روش مداخله­ای مناسبی برای افزایش تاب­آوری در دختران با خودآسیب­زنی بدون قصد خودکشی است.</span></span>
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of narrative therapy with emphasis on innovative moments on resilience in adolescent girls with non-suicidal self-harm. This research is a quasi-experimental type and a post-test pre-test design with an experimental and control group. The statistical population included all female students with non-suicidal self-harm in the secondary schools of Bonab city in the academic year of 2019-20. For this purpose, after administering Gratz's (2001) intentional self-harm questionnaire (DSHI), and Connor-Davidson's (2003) resilience scale (CD-RISC) 30 students with a history of self-harming behaviors and low resilience were selected with a Purposeful sampling method and randomly assigned into two groups. (Experiment and Control). The experimental group was exposed to 10 sessions of narrative therapy based on the White and Epston (1990) program, and the control group did not receive any intervention. After the intervention and one month later, a post-test was performed for both groups. Due to the nature of the research, the data were analyzed using a one-way analysis of covariance (ANCOVA). Findings showed that narrative therapy with emphasis on innovative moments had a significant and positive effect on increasing resilience (p <0.01). According to the findings of the present study, it can be said that narrative therapy with emphasis on innovative moments, is a suitable intervention method to increase resilience in girls with self-harm without suicidal ideation.
روایت درمانی, لحظات نوآور, تابآوری, خود آسیبزنی بدون قصد خودکشی
Narrative therapy, innovative moments, resilience, non-suicidal self-harm
45
56
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2431-1&slc_lang=fa&sid=1
Amin
Taghipour
امین
تقی پور
amintaghipur@gmail.com
100319475328460032608
100319475328460032608
No
Ph.D Student. Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Hossein
Ghamarikivi
حسین
قمری گیوی
h_ghamari@uma.ac.ir
100319475328460032609
100319475328460032609
Yes
Professor, Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Ali
Sheykholeslami
علی
شیخ الاسلامی
sheykholeslami@uma.ac.ir
100319475328460032610
100319475328460032610
No
Associate Professor, Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Ali
Rezaeisharif
علی
رضایی شریف
rezaeisharif@uma.ac.ir
100319475328460032611
100319475328460032611
No
Associate Professor, Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.