Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1401
4
1
gregorian
2022
7
1
11
4
online
1
fulltext
fa
تحلیل ادراک دانشآموزان مقطع متوسطه از عوامل مؤثر بر افت تحصیلی در شرایط همه گیری کرونا : مطالعه کیفی
Analysis of High School students's perception on academic failure in COVID-19 Pandemic: Qualitative Study
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">شرایط همه­گیری کرونا، بر ابعاد مختلف زندگی دانش­آموزان اثر گذاشته­است و سبب تعطیلی مدارس و تغییر آموزش به سبک غیر حضوری شده­است و تاثیراتی در حیطه آموزش داشته­است که یکی از مهم­ترین آن، افت تحصیلی می­باشد. برای بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی در شرایط بیماری کرونا، نیاز به تحقیقات عمیق و گسترده­ای می­باشد، لذا هدف این پژوهش بررسی دیدگاه­های دانشآموزان مقطع متوسطه که به طور کمی یا کیفی در دوران کرونا نسبت به قبل دچار افت تحصیلی شدهاند می­باشد. روش این مطالعه کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی بوده­است و با استفاده از نمونه­گیری هدفمند ملاک محور انجام شده­است و به منظور گردآوری داده­ها از مصاحبه نیمه­ساختار یافته استفاده شده­است پس از ۱۰ مصاحبه با دانشآموزان پایه هشتم تا یازدهم شهر مشهد در سال ۱۴۰۰، اشباع نتایج حاصل شد. تحلیل عمیق دیدگاههای دانشآموزان نشان داد عوامل مختلفی بر افت تحصیلی آنها در دوران همه­گیری بیماری اثرگذار بودهاست که در سه محور فردی، محیطی و آموزشی میباشد، که محور فردی شامل: حواس­پرتی، عصبی بودن، افسردگی، استرس (مسائل روانی) و کاهش کیفیت یادگیری، انگیزه، تقلب، کم خوانی، کم آوردن زمان (یادگیری) و بازیگوشی، بازی الکترونیکی، اطلاعات مضر، فضای مجازی (تلفن همراه) و محور محیطی شامل: مدرسه، تفریح (محیط­های نشاط ­آور) و برخورد خانواده، دوستان و همکلاسی­ها (نزدیکان) و محور آموزشی شامل مشکلات اینترنت، مشکلات نرم افزار آموزشی (بستر آموزشی)، کیفیت پایین تدریس، تغییر ساعت کلاس، بی­نظمی معلم و عدم پاسخگویی معلم، بدرفتاری معلم (معلم) می­باشد. لذا توصیه میشود متولیان آموزش در جهت ارتقا کیفیت آموزش مجازی، ارتقا نحوه تدریس مجازی معلمان، مراقبت از سلامت روان معلمان و دانش­آموزان و افزایش مهارتهای دانشآموزان برای سازگاری بیشتر با این شرایط بکوشند.</span></span></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Covid-19 pandemic conditions have affected various aspects of students' lives, One of the most important effects in the field of education is academic failure. In-depth and extensive research is needed to investigate the factors affecting academic failure in the Covid-19 pandemic. Therefore, the purpose of this study is to investigate the perceptions of high school students who have suffered quantitatively or qualitatively in the covid-19 pandemic than before. The method of this study is qualitative and with a descriptive phenomenological approach and semi-structured interviews have been used to collect data. Using criterion-based purposive sampling, after 10 interviews with eighth to eleventh-grade students in Mashhad in 1400, the results were saturated. An in-depth analysis of students' perspectives showed that various factors have influenced their academic failure during the pandemic. Which includes three axes: individual, environmental and educational. </span></span></span><span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Individual focus includes distraction, nervousness, Depression, stress (psychological </span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">problems</span></span></span><span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">),</span></span></span> <span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Decreased quality of learning, motivation, cheating, poor reading, shortening of time (learning), And playfulness, electronic games, harmful information, and </span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">virtual.</span></span></span> <span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Environmental factors include school, recreation (uplifting environments) and family behavior, friends, and classmates (relatives).</span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> Educational factors include Internet problems, problems with educational software (educational platform), low quality of teaching, change in class hours, teacher disorder, and teacher non-response. <span style="color:black">It is recommended that those in charge of this matter try to improve the quality of education, improve the virtual </span>education capability of teachers, take care of mental health and increase the skills of students to be more adaptable to these conditions.</span></span></span></span></span></span></span>
ادراک دانشآموزان, افت تحصیلی, کووید-۱۹, آموزش مجازی, روش کیفی.
Student Perception, Academic failure, COVID-19, Virtual Education, Qualitative Method
181
192
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-7621-1&slc_lang=fa&sid=1
Abolfazl
Bakhshipour
ابوالفضل
بخشی پور
Ab8boj@gmail.com
100319475328460040167
100319475328460040167
Yes
Assistant Professor, Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, Islamic Azad University of Bojnourd, Bojnourd, Iran.
استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، بجنورد، ایران.
Shabnam
Nourollahi
شبنم
نورالهی
sh.nourollahi@gmail.com
100319475328460040168
100319475328460040168
No
Ph.D Student. Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, Islamic Azad University of Bojnourd, Bojnourd, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره،گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، بجنورد، ایران.