Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
7
12
online
1
fulltext
fa
رابطه جهت گیری زندگی (خوش بینی، بدبینی) با افسردگی، استرس، اضطراب
The relationship Between life orientation (optimism, pessimism) with depression, stress and anxiety in Khomeini Of University Imam International students
پژوهشي
Research
<p>چکیده</p>
<p>پیش زمینه و هدف: تحقیقات نشان می دهد جهت گیری زندگی و خوش بینی از جمله عوامل حمایتی هستند که منجر به سازگاری افراد در شرایط ناگوار و در نتیجه بهزیستی بهتر افراد می شود.هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه جهت گیری زندگی با استرس، افسردگی و اضطراب در دانشجویان بود.</p>
<p>مواد و روش ها: بدین منظور تعداد 240 نفر(144 دختر و 96 پسر) با استفاده روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی که در سال تحصیلی1393-94، مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شده و به پرسشنامه های جهت گیری زندگی و پرسشنامه استرس، افسردگی و اضطراب پاسخ دادند.</p>
<p>یافته ها: به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری تی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد نتایج نشان داد که بین نوع.جهت گیری زندگی دانشجویان با میزان استرس، افسردگی و اضطراب آنها تفاوت معناداری وجود دارد. به بیان دیگر، دانشجویان دارای جهت گیری بدبینانه، استرس، افسردگی و اضطراب بیشتری دارند. به علاوه، بین خوش بینی با بدبینی زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد.</p>
<p>نتیجه گیری: بنابراین، با افزایش خوش بینی در دانشجویان میزان استرس، افسردگی و اضطراب آنها نیز کمتر می شود. </p>
<p>Abstract</p>
<p>Background & Aims: Research shows optimism among the supporting factors are Life Orientation that To coping in adverse conditions resulting in better well-being of the people.The purpose of the present research was to study the relationship between life orientation, stress, depression and anxiety in student.</p>
<p>Materials & Methods: In doing so, 240 undergraduate students (144 female and 96 male) from the Imam international Khomeini in Qazvin were selected using random cluster sampling method and were responded questionnaires which included the life orientation (LOT) and stress, depression and anxiety (DASS21). For data analyze were used methods Pearson’s correlation coefficient and T- test.</p>
<p>Results: The results was showed that there was significant different between type life orientation with magnitude of stress, depression and anxiety in students. In the other hand, students who have pessimistic orientation, have more stress, depression and anxiety. In addition, the result revealed no significant difference between optimism with pessimism females and males.</p>
<p>Conclusion: Therefore with increasing optimism , students are less magnitude stress, depression and anxiety.</p>
<p> </p>
کلیدواژه ها: افسردگی, استرس, اضطراب و جهت گیری زندگی (خوش بینی, بدبینی).
life orientation(optimism, pessimism), depression, stress, anxiety.
13
26
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-406-1&slc_lang=fa&sid=1
narges
tankamani
نرگس
تنکمانی
n.tankamani@gmail.com
100319475328460022757
100319475328460022757
Yes
payame nur university
دانشگاه پیام نور
Ahmad
Alipour
احمد
علیپور
100319475328460022758
100319475328460022758
No
دانشگاه پیام نور مرکزی
faramarz
sohrabi
فرامرز
سهرابی
sohrabi@atu.ac.i
100319475328460022759
100319475328460022759
No
alame tatabaee university
دانشگاه علامه طباطبایی