Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
11
9
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر ارتقای نشاط اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دختران اقدام به خودکشی مراجعه کننده به اورژانس اجتماعی
The effectiveness of mindfulness-based therapy on promoting social vitality and social adjustment in suicidal girls referred to social emergency
روانشناسی اجتماعی
Social psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر ارتقای نشاط اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دختران اقدام به خودکشی مراجعهکننده به اورژانس اجتماعی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span cambria="" style="font-family:">_</span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دختران اقدام به خودکشی مراجعهکننده به اورژانس اجتماعی شهر سقز در سال 1400-1399 بود که از طریق روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس معیارهای ورود و خروج تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">شادکامی اکسفورد (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="background:white"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">OHQ</span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">،</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">2002) و سازگاری اجتماعی بل (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">BAI</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">،</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">1961) </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">بود. گروه آزمایش تحت درمان ذهن اگاهی ویلئامز و سگال (2003) به مدت 8 جلسه 2 ساعته قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر صورت گرفت. ی</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">افته</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">ها نشان داد که درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر ارتقای نشاط اجتماعی </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(32/52</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">=</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"> f</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، 01/0=</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">p</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">)</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">و سازگاری اجتماعی </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(71/39</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">=</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"> f</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، 01/0=</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">p</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">)</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">در دختران اقدام به خودکشی مراجعهکننده به اورژانس اجتماعی معنادار بود</span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">و نتایج حاکی از ماندگاری درمان در دوره پیگیری بود (</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">01/0=</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">p</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">). بر اساس نتایج پژوهش میتوان گفت درمان ذهن آگاهی روش مناسبی برای ارتقای نشاط اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دختران اقدام به خودکشی مراجعه است.</span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of mindfulness-based therapy in promoting social vitality and social adjustment in suicidal girls referred to as social emergencies. The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group and a three-month follow-up. The statistical population included all the girls who tried to commit suicide who referred to the social emergency of Saqqez city in 2020-2021, and through the purposeful sampling method and Based on the entry and exit criteria, 30 people were selected and randomly divided into two groups of 15 people. The test and evidence were replaced. The measurement tool in this research was the Oxford Happiness Questionnaire (2002) and Bell's Social </span></span><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">adjustment</span></span><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> Questionnaire (1961). The experimental group underwent Williams and Segal's (2003) mindfulness therapy for 8 2-hour sessions, and the control group did not receive any intervention. Statistical data analysis was done using repeated measure analysis of variance. The findings showed that the treatment based on mindfulness improves social vitality (f=52.32, p=0.01) and social adjustment (f=39.71, p=0.01) in suicidal girls referred to as social emergency. It was significant and the results indicated the durability of the treatment in the follow-up period (p=0.01). Based on the results of the research, it can be said that mindfulness therapy is a suitable method for promoting social vitality and social adjustment in girls who attempt to commit suicide.</span></span></span></span></span></span>
درمان ذهن آگاهی, دختران, سازگاری اجتماعی, نشاط اجتماعی.
Mindfulness therapy, girls, social adjustment, social vitality.
177
186
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8348-1&slc_lang=fa&sid=1
Nazire
Hasanpour
نظیره
حسن پور
nazirehassanpoor@gmail.com
3762373477
100319475328460044883
Yes
Bachelor of Social Work, University of Rehabilitation Sciences and Social Health, Tehran, Iran.
کارشناسی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
Masoud
Najari
مسعود
نجاری
Najari.masoud@yahoo.com
2929855932
100319475328460044884
No
Department of Psychology, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran.
گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران.
Alireza
Sangani
علیرضا
سنگانی
sangany.psycho@gmail.com
2110255137
100319475328460044885
No
Department of Pathology of Cultural Psychology, Farabi Psychological Sciences Research Center, Mazandaran, Iran.
گروه آسیب شناختی روانشناسی فرهنگی، مرکز پژوهشی علوم روانشناختی فارابی، مازندران، ایران.