Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1401
12
1
gregorian
2023
3
1
12
1
online
1
fulltext
fa
نقش واسطهای ادراک سربار بودن و ایدهپردازی خودکشی در رابطه بین تعارض والد– نوجوان با جرح خویشتن غیر خودکشیگرا
The Mediating Role of Perceived Burdensomeness and Suicidal Ideation in the Relationship Between Parent-Adolescent Conflict and Non-Suicidal Self-Injury
روانشناسی بالینی
Clinical Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">این پژوهش با <a name="_Hlk119755761">هدف تعیین نقش واسطهای ادراک سربار بودن و ایدهپردازی خودکشی در رابطه بین تعارض والد - نوجوان با جرح خویشتن غیرخودکشیگرا اجرا</a> شد. جامعهآماری پژوهش دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 به تعداد 224400 نفر بود. 420 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به مقیاس ایدهپردازی خودکشی بک (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">BSSI</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، بک و همکاران، 1979)، سیاهه آسیب به خود (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">SHI</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، سانسون و همکاران، 1998)،</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> پرسشنامه رفتار</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">متعارض (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">CBQ</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">،</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> رابین و فاستر، 1989)</span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> و پرسشنامه نیازهای بین فردی (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">INQ</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، ونآردن و همکاران، 2012) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش تحلیل مسیر نشان داد، تعارض والد </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">–</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> نوجوان با ادراک سربار بودن، ایدهپردازی خودکشی و جرح خویشتن غیرخودکشیگرا ارتباط مستقیم معنادار (01/0></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">P</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) و ایدهپردازی خودکشی و ادراک سربار بودن با جرح خویشتن غیرخودکشیگرا ارتباط مستقیم معنادار (01/0></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">P</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) و تعارض والد </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span arial="" style="font-family:">–</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> نوجوان با جرح خویشتن غیرخودکشیگرا از طریق ادراک سربار بودن و ایدهپردازی خودکشی ارتباط غیرمستقیم و معناداری (01/0></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">P</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) بودند. نتایج این پژوهش نشان داد تعارض والد </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span arial="" style="font-family:">–</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> نوجوان با واسطهگری ادراک سربار بودن و ایدهپردازی خودکشی جرح خویشتن غیرخودکشیگرا را تبیین میکند و اینکه مدل از برازش مطلوبی برخوردار بوده است. براساس یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت ادراک سربار بودن و ایدهپردازی خودکشی نقش واسطهای را در رابطه بین تعارض والد </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span arial="" style="font-family:">–</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> نوجوان و جرح خویشتن غیرخودکشیگرا ایفا میکنند.</span></span></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">This research was carried out with the purpose of investigating the mediating role of perceived burdensomeness and suicidal ideation in the relationship between parent-adolescent conflict and non-suicidal self-injury. The research statistical population was 224,400 high school students in Tehran in the year 2018-2019. 420 students were selected via sampling cluster random method and Beck scale for suicidal ideation (Beck, Kovacs and Weissman, 1979), self-harm inventory (Sansone, Wiederman, Sansone and Touchet, 1998), conflict behavior questionnaire (Robin and Foster, 1989) and Interpersonal needs questionnaire (Van Orden, Kukrowicz, & Witte & Joiner, 2012) responded. The results of the path analysis showed that parent-adolescent conflict has a significant indirect effect on non-suicidal self-injury through suicidal ideation and perceived burdensomeness. In addition, parent-adolescent conflict, perceived burdensomeness, and suicidal ideation had the ability to explain 36% of the variance of non-suicidal self-injury. Based on the results of the research, it can be concluded that reducing the perceived burdensomeness, and suicidal ideation, and resolving parent-adolescent conflicts can have an effective role in reducing non-suicidal self-injury.</span></span></span></span></span></span></span></span>
ادراک سربار بودن, ایدهپردازی خودکشی, تعارض والد – نوجوان, جرح خویشتن غیرخودکشیگرا.
perceived burdensomeness, suicidal ideation, parent-adolescent conflict, non-suicidal self-injury.
109
120
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8535-1&slc_lang=fa&sid=1
Arezoo
Valinezhad
آرزو
والی نژاد
arezoovali@yahoo.com
0011370671
100319475328460048636
No
PhD Student in Psychology, Department of psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
Mohtaram
Nemattavousi
محترم
نعمت طاوسی
M_nemattavousi@azad.ac.ir
100319475328460048637
100319475328460048637
Yes
Associate Professor, Department of Psychology, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Hossein
Rezabakhsh
حسین
رضابخش
hrezabakhsh@yahoo.com
100319475328460048638
100319475328460048638
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
Adis
Kraskian Mujemnari
آدیس
کراسکیان موجمناری
adis.kraskian@kiau.ac.ir
100319475328460048639
100319475328460048639
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.