Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1397
8
1
gregorian
2018
11
1
7
8
online
1
fulltext
fa
رابطه معدل دیپلم و رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه (کنکور) با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
Relationship between Diploma Average and Entrance Exam (NEE) Rank with Students Academic Progress
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">نظامهای آموزشی (آموزش و پرورش و آموزش عالی) به عنوان دو نهاد مهم در کشور، نقش پرورش انسانهای ماهر و متخصص را بر عهده دارند. با توجه به اختلاف نظر پژوهشگران در زمینه روش گزینش دانشجو در دانشگاهها و اهمیت تحصیلات عالی در جامعه، پژوهش حاضر در جهت برطرف کردن این شکاف پژوهشی صورت گرفته است. هدف پژوهش حاضر مقایسه معدل دیپلم و رتبه کنکور درپیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه گیلان بود و افراد مورد مطالعه شامل 3052 دانشجو(1858 دختر و 1194 پسر) بودند. با بررسی پرونده دانشجویان دادههای پژوهش استخراج و با استفاده از نرم افزار<span dir="LTR">SPSS</span> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد معدل دیپلم و رتبه کنکور پیشبینیکنندههای معنیدار پیشرفت تحصیلی در دانشگاه هستند. نتایج پژوهش با در نظر گرفتن دانشکدههای محل تحصیل حاکی از الگوهای اثر گذاری مختلف معدل دیپلم و رتبه کنکور بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. دلالتهای ضمنی این نتایج برای مسئولین و سیاستگزاران آزمون سراسری، جهت پذیرش دانشجو مورد بحث قرار گرفته است.</p>
<p>Countries educational systems (including education and higher education) as the two important institutions in country play the role of, fostering skilled and expert people. Regarding researchers disagree about student selection methods at universities and importance of higher education in community, this research has been conducted to address the research gaps. This research goal was two compare the role of diploma average and entrance exam rank in predicting the students’ academic progress at university of guilan and people in the study were 3035 students (1858 girls and 1194 boys) which had entered to this university. Research data were extracted through examining the students’ background and were analyzed by Software Spss. Achieved results from hierarchical regression analysis showed that diploma average and entrance exam rank are significant predictors of academic progress at university. This research results were achieved by regarding the faculties of education place indicating different effective patterns of diploma average and entrance rank on students academic progress. The implications of this research have been examined by authorities and policymakers of national tests for accepting student.</p>
پیشرفت تحصیلی, معدل دیپلم, رتبه کنکور, دانشگاه.
academic progress, diploma average, entrance exam ranks, university.
113
130
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-77-3&slc_lang=fa&sid=1
seyyed valiollah
mousavi
سید ولی اله
موسوی
10031947532846009396
10031947532846009396
No
University of Guilan
دانشگاه گیلان
کرامه
ثاقبی سعیدی
karamehsaghebi@yahoo.com
10031947532846009397
10031947532846009397
Yes
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
Iraj
Shakerinia
ایرج
شاکری نیا
10031947532846009398
10031947532846009398
No
University of Guilan
دانشگاه گیلان