Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
7
6
online
1
fulltext
fa
مقایسه خودارزشیابی های مرکزی و شیفتگی مرتبط با کار در معلمان آموزش ویژه و آموزش عمومی
Comparing and contrasting the central self-evaluations and the captivation related to jobs in Teachers special education and general education
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"><span dir="RTL">مطالعه حاضر با هدف مقایسه­ خودارزشیابی­های مرکزی </span><span dir="RTL">–</span><span dir="RTL"> <u>بمعنای یک ارزیابی که فرد از ارزشمندی، توانمندیها و کفایت­هایش به عمل می آورد - وشیفتگی مرتبط با کار -بمعنای انگیزش درونی به انجام، درگیری</u></span><u> <span dir="RTL">و لذت بردن از کار</span></u><span dir="RTL">- در معلمان آموزش ویژه و <u>عادی</u></span> بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس آموزش ویژه و <u>عادی</u> شهرستان قم بود و نمونه­ای از معلمان مدارس آموزش ویژه و<u> عادی</u>(40 نفر معلم مدارس آموزش ویژه و 40 نفر معلم مدارس <u>عادی</u>) انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه ها مشتمل بر مقیاس­های خودارزشیابی­های مرکزی <u>جوج</u> و شیفتگی مرتبط با کار <u>باکر</u> بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش­های آماری تحلیل واریانس چند متغیره و آمار توصیفی انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش مبین آن بود که بین معلمان مدارس آموزش ویژه و معلمان مدارس <u>عادی</u> در مولفه خودارزشیابی­های مرکزی وشیفتگی مرتبط با کار تفاوت معنادار(001/0p<<span dir="RTL">) وجود دارد،که در این بین معلمان مدارس آموزش ویژه نمره پایین­تری داشته­اند. با توجه به نتایج بدست آمده همواره شناسایی راه های ارتباط و یادگیری دانش آموزان آموزش ویژه برای معلمانشان از مواردیست که می بایست مورد پشتیبانی و ارایه خدمات تخصصی واقع شود</span></p>
<p>The present research aims to compare and contrast the central self-evaluations- Which mean that the person is an assessment of the value, capabilities and provides its adequacy- and the captivations related to jobs- Means the intrinsic motivation to do the work involved and enjoy- in Teachers special education and general education. in a descriptive and segmental study, the central self-evaluations and the captivations related to jobs are compared and contrasted in normal teachers and exceptional students` teachers (40 Teachers special education and general education teachers); teachers are homogenized in terms of degree, experience, educational grade, marital status and settlement. The participants are sampled simple-randomly. Data-collecting instruments are a questionnaire containing demographic specifications and Bakker`s questions of central self-evaluations and captivations related to jobs. Analyzing data is done using the analysis of multi-variable variance and descriptive statistics. The results demonstrate there is a meaningful difference between normal teachers and exceptional students` teachers in the factors of central self-evaluations and captivations related to jobs (p<0/001); exceptional students` teachers performed poorly .According to the results, Always identify ways of communication and learning for teachers of students in special education are things that should be supported, and professional services.</p>
شیفتگی مرتبط با کار, خودارزشیابیهای مرکزی, معلمان مدارس آموزش ویژه
captivations related to jobs, central self-evaluations, exceptional students` teachers
51
62
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-344-1&slc_lang=fa&sid=1
Sayed Hossein
Siadatian
سیدحسین
سیادتیان
h.siadatian@gmail.com
10031947532846008589
10031947532846008589
Yes
Pnu of Unversity of Isfahan
دانشگاه پیام نور مرکز آران و بیدگل- گروه روانشناسی
احمد
یارمحمدیان
yarmo879@yahoo.com
10031947532846008590
10031947532846008590
No
Unversity of Isfahan
دانشگاه اصفهان
امیر
قمرانی
aghamarani@yahoo.com
10031947532846008591
10031947532846008591
No
دانشگاه اصفهان
علی اصغر
دادمهر
. dadmehraliasghar@gmail.com
10031947532846008592
10031947532846008592
No
دانشگاه اصفهان