Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
3
1
gregorian
2019
6
1
8
3
online
1
fulltext
fa
نقش منبع کنترل و توانایی حل مسئله اجتماعی در پیشبینی انگیزه پیشرفت دانشآموزان
Investigate the role of locus of control and social problem-solving competence in predicting students’ achievement motivation
پژوهشي
Research
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش منبع کنترل و توانایی حل مسئله اجتماعی در پیش­بینی انگیزه پیشرفت دانش­آموزان شهر کرج است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر و پسر منطقه چهار کرج در سال تحصیلی 95-1394 است که از این میان تعداد 200 دانشآموز (100 دانش­آموز دختر و 100 دانش­آموز پسر) به عنوان نمونه با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1970)، مقیاس منبع کنترل راتر (1966) و فرم کوتاه پرسشنامه حل مسئله اجتماعی دزوریلا و همکاران (2002) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین منبع کنترل و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنادار، بین مؤلفههای جهت گیری مثبت به مسئله و حل مسئله منطقی با انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنادار، بین جهت گیری منفی به مسئله و سبک اجتنابی با انگیزش پیشرفت رابطه منفی و معنادار و بین سبک تکانشی با انگیزش پیشرفت رابطه معنادار وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که منبع کنترل و توانایی حل مسئله پیشبینی کنندهای قوی برای انگیزه پیشرفت میباشند.
The purpose of the present research is to investigate the role of locus of control and social problem-solving competence in predicting students’ achievement motivation in Karaj, Iran. The present study is of the correlational research type. The research population includes all female and male students in District four in Karaj, from among whom 200 students (100 female students and 100 male students) were selected as the sample with the multistage cluster sampling method. For assessment of the research variables, Hermens’ (1970) achievement motivation questionnaire, Rotter’s (1966) locus of control scale, and the revised short-form social problem-solving questionnaire were used. Pearson’s correlation coefficient and regression analysis were used for data analysis. The results of the research demonstrated that there is a significant correlation between locus of control and achievement motivation and all the social problem-solving components except the impulsiveness component. Furthermore, the results of regression analysis demonstrated that locus of control and problem-solving competence are potent predictors of achievement motivation.
انگیزه پیشرفت, منبع کنترل, حل مسئله اجتماعی
Achievement Motivation, Locus of Control, Social Problem-Solving
73
80
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-920-1&slc_lang=fa&sid=1
Somayeh
Akbari Moayed
سمیه
اکبری موید
akbarimoayed@gmail.com
100319475328460012096
100319475328460012096
Yes
دانشگاه علامه طباطبایی