Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
8
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه نیرومندی های منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی
Compare Character strengths in students based on academic fields
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">روان­شناسی مثبت، عبارت است از مطالعه علمی عملکرد بهینه انسان. تمرکز روان­شناسی مثبت بر این است که زندگی انسان چگونه شکوفا می­شود و به پتانسیل­هایش می­رسد. نیرومندی­ منش از مفاهیم اصلی رویکرد علمی روان­شناسی مثبت­گراست. هدف این پژوهش مقایسه نیرومندی­ منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بود. بدین منظور، تعداد 351 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر از دانشکده­های مختلف و رشته­های مختلف تحصیلی با روش خوشه­ای طبقه­ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه ارزش­های فعال در عمل (فرم کوتاه) استفاده شد. روش تحقیق مطالعه حاضر علّی- مقایسه­ای است و برای تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. پس از برقراری مفروضه­های آزمون، نتایج تحقیق نشان داد که نیرومندی­های منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان به­طور معناداری متفاوت است<span dir="LTR">.</span> بر این اساس، دانشجویان به تفکیک پایه و رشته تحصیلی در زیرمولفه­ها نمرات متفاوتی کسب کردند. به­منظور بررسی میزان تفاوت میانگین گروه­ها از لحاظ مولفه­های نیرومندی­های منش از آزمون تعقیبی شفه استفاده گردید. بر این اساس، بین دانشجویان رشته­های علوم انسانی، فنی- مهندسی، علوم پایه و کشاورزی از لحاظ مولفه­های نیرومندی­های منش، بجز مولفه­های رهبری، بخشش، فروتنی و شوخ­طبعی، بین سایر مولفه­ها تفاوت­های معناداری وجود دارد، با توجه به نتایج به­دست آمده به­نظر می­رسد ماهیت رشته تحصیلی در نیرومندی­های منش دانشجویان نقش داشته باشد، و همان­گونه که صفات مثبت شخصیتی در انتخاب رشته تحصیلی نقش دارند، تحت­ تاثیر رشته تحصیلی نیز قرار می­گیرند، لذا مطابق رشته تحصیلی دانشجویان استفاده از برنامه­های ارتقاء نیرومندی­های منش برای آنان توصیه می­شود.</div>
<div style="text-align: justify;">Positive psychology is the scientific study of optimal human functioning. The focus of positive psychology is on how human life flourishes and reaches its potentials. Character strengths are the core concepts of the scientific approach to positive psychology. This study aims to compare the advantages of character in students according to their academic fields. For this purpose, 351 students of Islamic Azad University, Shabestar branch were selected from different faculties and different majors using the stratified clustering method. Values in action inventory of strengths (short form) questionnaire were used to measure the variables. The methodology of this study is causal-comparative, and for data analysis, multivariate analysis of variance was used. After the test assumptions, results indicated that the elements of character strengths are significantly different in the students based on their academic fields. Accordingly, students obtained different scores in the sub-elements regarding their educational grades and majors. For investigating the mean difference of the groups regarding character strengths, Scheffe post-hoc test was used. In this manner, among students of humanities, technical-engineering, basic sciences, and agriculture were significantly different in the components of character strengths except for leadership, forgiveness, humility, and humor.<br>
Regarding the obtained results, it seems that the nature of the academic field affects the character strengths of the students. Moreover, as positive attributes of the character affect selecting educational, academic areas, they are influenced by the academic fields as well. Thus, based on the academic fields of students, using promotion plans for the character strengths in them are recommended.</div>
روان شناسی مثبت,نیرومندی های منش, رشته تحصیلی.
Positive Psychology, Character strengths, academic fields.
191
198
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-954-1&slc_lang=fa&sid=1
Faeze
Entezari Shabestar
فائزه
انتظاری شبستر
shabestari716@gmail.com
100319475328460010922
100319475328460010922
Yes
Islamic Azad University, Tabriz
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
Ali
Khademi
علی
خادمی
clinicalpsy8@gmail.com
100319475328460010923
100319475328460010923
No
Orumieh Unit, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه