Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
5
1
gregorian
2019
8
1
8
6
online
1
fulltext
fa
اثر بازیهای حرکتی خلاق بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر
The Effect of Creative Movement Games on the social skills Development in Educatable Intellectual Disabled Children
سلامت
Health
پژوهشي
Research
<span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بازی­های حرکتی خلاق بر رشد مهارت­های اجتماعی کودکان کمتوان­ ذهنی آموزش ­پذیر انجام شد. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانش آموزان کم­توان­ ذهنی آموزش پذیر 6 تا 12 ساله در شهر شیراز که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. <a name="OLE_LINK2">در این مطالعه­ی نیمه تجربی، 58 کودک کم­توان ­ذهنی آموزش ­پذیر(30 پسر و 28 دختر) با میانگین سنی 07/9 سال، به صورت هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل گمارده شدند. </a></span></span>برای سنجش اولیۀ مهارت های اجتماعی شرکت کنندگان، از معلمان آن ها خواسته شد تا به سؤالات خرده آزمون مهارتهای اجتماعی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت(1990) پاسخ دهند. گروه تجربی 6 هفته به بازی­های حرکتی خَلاق پرداختند و گروه کنترل نیز در این مدت فعالیت­های عادی مرتبط با برنامه مدرسه را انجام دادند. داده­ها</span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">با</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">استفاده</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">از آزمون لِون،</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمون</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">کولموگروف</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">– </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس توسط نرم­افزار </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">spss-16</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و در سطح معناداری 05/0 تحلیل گردید. نتایج نشان داد که مداخلۀ بازی­های حرکتی خَلاق بر مهارت­های اجتماعی منجر به تفاوت معناداری بین دو گروه تجربی و کنترل شد(05/0 </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P≤</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">). به نظر می رسد که بازی­های حرکتی خَلاق به علت فراهم کردن فرصت­های تمرینی، شرایط مطلوب و داشتن برنامه­های مفرح و متنوع بر رشد مهارت­های اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر مؤثر هستند.</span></span></span><br>
The present study aims to investigate the effect of creative movement games on the social skills development in educatable intellectual disabled children.<a name="OLE_LINK1"> The population of the study consisted of all educatable intellectual disabled students aged between 6 and 12 in the city of Shiraz during the 2016-2017 academic year.</a> In this quasi-experimental study, 58 Educatable Intellectual Disabled Children (30 boys and 28 girls) with the average age of 9.07 years years were selected randomly and assigned to experimental and control groups. To assess the social skills of the participants, their teachers were asked to answer the social skills sub-questions of Gersham and Elliott (1990) social skills questionnaire. The experimental group performed creative activity games for 6 weeks, and the control group performed the normal activities associated with the school program during this period. For analyzing the data, Levene's Test, Kolmogorov-Smirnov Test and covariance analysis were used by SPSS-16 software at the significance level of 0.05. The results showed that the intervention of creative motor games on social skills lead to a significant difference between experimental and control groups (P≤0.05). It seems that Creative Movement Games an effective role in the social skills Development Educatable Intellectual Disabled Children due to the provision of training opportunities, favorable conditions and having fun and diverse programs.<br>
کلید واژهها: بازیهای حرکتی؛ مهارتهای اجتماعی؛ کمتوان ذهنی, آموزش پذیر
Movement Games, social skills, Intellectual Disabled, Educatable
173
182
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-972-2&slc_lang=fa&sid=1
Nasim
Ataei Gharacheh
نسیم
عطایی قراچه
ataee.nasim68@gmail.com
100319475328460014208
100319475328460014208
No
University of Shiraz
دانشگاه شیراز
Robabeh
Rostami
ربابه
رستمی
rostami@shirazu.ac.ir
100319475328460014209
100319475328460014209
Yes
University of Shiraz
دانشگاه شیراز
Mahboubeh
Alborzi
محبوبه
البرزی
mahbobealborzi@yahoo.com
100319475328460014210
100319475328460014210
No
University of Shiraz
دانشگاه شیراز