Sadeghi H, Majidpour S, Movahed B. The compare the academic achievement and self-regulation among boy students schools Mizan and ordinary Tehran. Rooyesh 2019; 8 (7) :223-230
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1356-fa.html
صادقی حسن، مجیدپور سحر، موحد بهرام. بررسی مقایسه ای پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مدارس میزان و عادی شهر تهران. رویش روان شناسی. 1398; 8 (7) :223-230
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1356-fa.html
1- باشگاه پژوهشگران و نخبگان، مدیرعامل موسسه هدایت میزان البرز ، sadeghi_66@yahoo.com
2- دانشگاه پیام نور، واحد یاسوج
3- گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور واحد یاسوج
چکیده: (2278 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه پیشرفت تحصیلی و خود تنظیمی دانش آموزان پسر مدارس میزان و عادی شهر تهران انجام شد. از روش علی مقایسه ای بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مدارس میزان و عادی شهر تهران در سال 1396-1397 است که به طور تقریبی تعداد آن ها 560 نفر بودند. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی– مورگان به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، تعداد 320 نفر (160 نفر مدارس میزان، 160 نفر مدارس غیرمیزانی) مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامه پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) و تنظیم هیجان شناختی گرانفسکی (1999) به دست آمد. برای بررسی و تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده در این تحقیق از شاخص های آمار توصیفی (درصد، میانگین) و آمار استنباطی (آزمون F تحلیل واریانس) برای تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در داده های نمونه و سنجش عدم قطعیت در استنباط ها استفاده شد. یافتهها نشان داد که دانشاموزان مدارس میزان از نظر پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی بالاتر از دانشآموزان مدارس عادی بودند. با توجه به این نتایج به مشاوران و روانشناسان توصیه میشود متغیرهای پژوهش را مورد ارزیابی قرار داده و تمام تلاش خود را در جهت شناخت تاثیر هر چه بیشتر این عوامل در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان انجام دهند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1397/6/30 | ویرایش نهایی: 1398/8/28 | پذیرش: 1397/8/8 | انتشار الکترونیک: 1398/7/1