مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 9 - ( پاییز/ آذرماه97/ 1397 )                   سال 7 شماره 9 صفحات 178-167 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

daryani F, mansoreye N, baba por J. The effect of communication skills on the level of aggressiveness and assertiveness among grade six elementary students. Rooyesh 2018; 7 (9) :167-178
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1081-fa.html
دریانی فاطمه، منصوریه نسترن، باباپور جلیل. بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان پرخاشگری و جرات مندی دانش‌آموزان ششم ابتدایی. رویش روان شناسی. 1397; 7 (9) :167-178

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1081-fa.html


1- دانشگاه تبریز
2- دانشگاه ازاد تبریز علامه جعفری ، n.mansoreye1984@gmail.com
3- دانشگاه تبریز دانشکده روانشناسی
چکیده:   (2732 مشاهده)
زمینه وهدف: ارتباط، یکی از قدیمی ترین دستاوردهای بشر بوده است وپرخاشگری وعدم جرات مندی مانع ارتباط موثر می باشد از این روهدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان پرخاشگری و جرات مندی  دانش­آموزان ششم ابتدایی میباشد.
روش: از بین کلیه‌ دانش­ آموزان پایه ششم شهرستان شوط در سال تحصیلی 95-96  که بر اساس اطلاعات اخذ شده تعداد آنها برابر با 851 نفر بود. با استفاده از  روش نمونه گیری در دسترس حجم نمونه 60 نفر از دانش آموزان پایه ششم ابتدایی گروه آزمایش (33 نفر پسرو 27 نفر دختر) و 60 نفر گروه کنترل در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه پرخاشگری و جراتمندی بود. این تحقیق از نوع آزمایشی واز نظر هدف یک پژوهش کاربردی بود.
یافته ها: تفاوت نمره های پیش آزمون – پس آزمون دوگروه بر متغیر جرات مندی (982/0= مجذوراتا ، 9/ 6513F=  و  05/   P<) معنی دار و میانگین نمره های گروه آزمایش در متغیر جرات مندی (646/0 = مجذوراتا ، 9/ 213=  F و  05/   P<)  به طور معنی داری از گروه کنترل بیشتر است.  تفاوت نمره های پیش آزمون – پس آزمون دوگروه بر متغیر پرخاشگری (987/ = مجذوراتا ، 3/ 8897F=  و  05/   P<) معنی دار و میانگین نمره های گروه آزمایش در متغیر پرخاشگری  (603/ = مجذوراتا ، 5/ 177 F=  و  05/   P<) به طور معنی داری از گروه کنترل کمتر است. آموزش مهارت های زندگی میزان پرخاشگری دانش آموزان را 4 درصد کاهش و میزان جرات ورزی آنان را 4درصد افزایش می دهد. همچنین بر اساس نتایج  05/   P<و فرضیه پژوهش معنی دارمی باشد
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از کواریانس وسایر روش های آماری نشان دادآموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان جرات مندی وکاهش پرخاشگری دانش آموزان ششم ابتدایی مؤثر است. 
متن کامل [PDF 762 kb]   (60 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1396/11/24 | ویرایش نهایی: 1397/9/10 | پذیرش: 1397/5/1 | انتشار الکترونیک: 1397/9/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb