Gholamali Lavasani M, Mirhosseini F S, Motahari Nasab Z, ramesh S. The mediating role of integrative self-knowledge in the relationship between basic psychological needs and cognitive emotion regulation strategies in adolescents. Rooyesh 2019; 8 (8) :1-8
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1164-fa.html
غلامعلی لواسانی مسعود، میرحسینی فاطمه السادات، مطهری نسب زهرا، رامش سمیه. نقش واسطهای خودشناسی انسجامی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان. رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :1-8
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1164-fa.html
1- دانشیار، دانشگاه تهران
2- کارشناسی ارشدروان شناسی تربیتی، دانشگاه تهران ، fsmirhosseini@gmail.com
3- کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه خوارزمی
4- دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه تهران
چکیده: (2671 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای خودشناسی انسجامی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نوجوانان انجام شد. جامعه این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. از این بین تعداد 329 نفر (157 دختر و 162 پسر) به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی (دسی و رایان، 2000)، خودشناسی انسجامی (قربانی، واتسون و هارگیس، 2008) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) بود. دادهها با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر دادهها تحلیل شد. یافتهها نشان داد که نیازهای بنیادین روانشناختی و خودشناسی انسجامی به ترتیب با راهبردهای سازش یافته تنظیم هیجان، دارای همستگی مثبت و با راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان دارای همبستگی منفی هستند. همچنین نقش واسطهای خودشناسی انسجامی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مورد تایید قرار گرفت. از این رو لازم است در زمینه تنظیم هیجانی در نوجوانان، مداخلات روانشناختی به سمت ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و خود شناسی انسجامی سوق داده شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/2/15 | ویرایش نهایی: 1398/9/6 | پذیرش: 1397/3/25 | انتشار الکترونیک: 1398/9/6