مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 7 - ( شماره پیاپی 40 / مهر 1398 )                   سال 8 شماره 7 صفحات 58-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhavi pour A, Amiri M, Hatami F, Tahmasbi F, Pourmoradkohan P. The impact of brain gym on Body balance of Non athlete female students. Rooyesh 2019; 8 (7) :49-58
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1337-fa.html
اخوی پور آذر، امیری محسن، حاتمی فرزانه، طهماسبی فرشید، پورمرادکهن پریسا. تاثیر ژیمناستیک مغزی بر تعادل بدنی دانشجویان دختر غیر ورزشکار. رویش روان شناسی. 1398; 8 (7) :49-58

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1337-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی-گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی
2- دانشجوی دکتری روانشناسی - گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی
3- استادیار - دانشگاه تربیت دبیر رجایی، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی
4- استادیار دانشگاه - دانشگاه تربیت دبیر رجایی، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی
5- کارشناس ارشد رفتار حرکتی -دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی ، p.pourkohan@yahoo.com
چکیده:   (2456 مشاهده)
با توجه به اهمیت مقولۀ تعادل در حفظ حالت بدنی و اجرای مهارت­های ورزشی پیچیده، هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر ژیمناستیک مغزی بر تعادل ایستا و پویای دانشجویان دختر غیر ورزشکار  بود. به منظور دستیابی به این هدف، 24 دانشجوی دختر غیر ورزشکار دانشگاه خوارزمی به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی تمرینات ژیمناستیک مغزی را که به صورت اختصاصی جهت بهبود تعادل بدن طراحی شده اند را به مدت 8 جلسۀ 30 دقیقه­ای اجرا کردند. همچنین برای گروه کنترل نیز یک سری حرکات کششی و نرمشی که بر تعادل موثر نیستند در نظر گرفته شد که به مانند گروه آزمایش، به مدت 8 جلسۀ 30 دقیقه­ای انجام دادند. به منظور اندازه­گیری تعادل ایستا و پویای شرکت کنندگان در پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب از آزمون لک لک و آزمون ستاره استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. در نهایت نتایج نشان داد که با کنترل نمره پیش آزمون، بین نمرات تعادل ایستا و پویای دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد و این به آن معنا است که ژیمناستیک مغزی بر تعادل ایستا و پویا تاثیر مثبت دارد. بر اساس یافته های پژوهش می­توان پیشنهاد کرد که با توجه به سهولت اجرای تمرینات ژیمناستیک مغزی، مربیان و معلمان تربیت بدنی می توانند به منظور بهبود تعادل در دانش آموزان خود از آن استفاده کنند.
متن کامل [PDF 628 kb]   (38 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1397/6/17 | ویرایش نهایی: 1398/8/19 | پذیرش: 1397/7/29 | انتشار الکترونیک: 1398/8/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb