1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی ، znafar72@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (2310 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی تابآوری و راهبردهای مقابلهای با بهزیستی روانشناختی و توان پیشبینی این مفاهیم در بهزیستی دانش آموزان ارومیه انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان ارومیه در سال تحصیلی 95- 1394 بود که نمونهای برابر 170 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. ابزارهای جمعآوری اطلاعات، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RPWB)، پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و مقیاس راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن (WOCQ) بود. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین تابآوری با بهزیستی روانشناختی رابطه منفی وجود دارد و بین راهبرد مقابلهای با بهزیستی روانشناختی عدم رابطه مشاهده شد. با توجه به یافتههای پژوهش، تابآوری یکی از عوامل مؤثر بر بهزیستی روانشناختی است و وجود رابطهی منفی میان تابآوری با بهزیستی روانشناختی میتواند نتیجه عوامل فرهنگی و اجتماعی باشد
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1397/6/27 | ویرایش نهایی: 1398/8/28 | پذیرش: 1397/7/19 | انتشار الکترونیک: 1398/7/1