مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 7 - ( شماره پیاپی 40 / مهر 1398 )                   سال 8 شماره 7 صفحات 246-239 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nafar Z, Karimi E. The relationship between resilience and coping strategies with psychological well-being in students. Rooyesh 2019; 8 (7) :239-246
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1351-fa.html
نفر زهرا، کریمی المیرا. رابطه‌ی تاب‌آوری و راهبردهای مقابله‌ای با بهزیستی روان‌شناختی در دانش آموزان. رویش روان شناسی. 1398; 8 (7) :239-246

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1351-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی ، znafar72@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (2310 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه‌ی تاب‌آوری و راهبردهای مقابله‌ای با بهزیستی روان‌شناختی و توان پیش‌بینی این مفاهیم در بهزیستی دانش آموزان ارومیه انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان ارومیه در سال تحصیلی 95- 1394 بود که نمونه‌ای برابر 170 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه­ای انتخاب شد. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات، مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف (RPWB)، پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و مقیاس راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن (WOCQ) بود. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین تاب‌آوری با بهزیستی روان‌شناختی رابطه منفی وجود دارد و بین راهبرد مقابله‌ای با بهزیستی روان‌شناختی عدم رابطه مشاهده شد. با توجه به یافته‌های پژوهش، تاب‌آوری یکی از عوامل مؤثر بر بهزیستی روان‌شناختی است و وجود رابطه‌ی منفی میان تاب‌آوری با بهزیستی روان‌شناختی می‌تواند نتیجه عوامل فرهنگی و اجتماعی باشد
متن کامل [PDF 644 kb]   (41 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1397/6/27 | ویرایش نهایی: 1398/8/28 | پذیرش: 1397/7/19 | انتشار الکترونیک: 1398/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb