مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 8 - ( شماره پیاپی 41/ آبان 1398 )                   سال 8 شماره 8 صفحات 174-167 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saadat S, Kord N, Jalali M. The Role of Psychological Capital (Self-efficacy, Hope, Resilience, and Optimism) in Student Achievement Motivation. Rooyesh 2019; 8 (8) :167-174
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1374-fa.html
سعادت سجاد، کرد نوشین، جلالی مرضیه. نقش سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری و خوش بینی) در انگیزه پیشرفت دانشجویان . رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :167-174

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1374-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم­ تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، sajjadsaadat69@gmail.com
2- گروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (3441 مشاهده)
انگیزه پیشرفت از جمله عوامل موثر بر موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان می­باشد، طبق پژوهش­های پیشین انگیزه پیشرفت متاثر از عوامل مختلفی می­باشد، در این پژوهش به بررسی نقش سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تاب­آوری و خوش­بینی) در پیش­بینی انگیزه پیشرفت دانشجویان پرداخته شده است. در این مطالعه همبستگی، 260 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شیوه خوشه­ای انتخاب شدند. به­منظور جمع­آوری داده­ها پرسشنامه­ سرمایه روانشناختی لوتاز و همکاران و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس اجرا شد. به منظور تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS-18 استفاده شد. نتایج همبستگی نشان داد که سرمایه­های روانشناختی، خودکارآمدی (273/0r=)، تاب­آوری (221/0r=)، امید (368/0r=) و خوش­بینی (369/0r=) با انگیزه پیشرفت در دانشجویان رابطه معنادار مثبت دارند (01/0>P). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که به ترتیب متغیرهای خوش­بینی، امید و خودکارآمدی قادر به تبیین 25/0 از واریانس انگیزه پیشرفت در دانشجویان بودند. با توجه به اینکه سرمایه­های روانشاختی نقش مهمی در انگیزه پیشرفت دانشجویان دارند، می­بایست در برنامه­ریزی­های نظام آموزش عالی در جهت موفقیت تحصیلی دانشجویان به این امر مهم توجه شود.
متن کامل [PDF 507 kb]   (54 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1397/7/19 | ویرایش نهایی: 1398/9/17 | پذیرش: 1397/8/10 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb