Saadat S, Kord N, Jalali M. The Role of Psychological Capital (Self-efficacy, Hope, Resilience, and Optimism) in Student Achievement Motivation. Rooyesh 2019; 8 (8) :167-174
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1374-fa.html
سعادت سجاد، کرد نوشین، جلالی مرضیه. نقش سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری و خوش بینی) در انگیزه پیشرفت دانشجویان . رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :167-174
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1374-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، sajjadsaadat69@gmail.com
2- گروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (3441 مشاهده)
انگیزه پیشرفت از جمله عوامل موثر بر موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان میباشد، طبق پژوهشهای پیشین انگیزه پیشرفت متاثر از عوامل مختلفی میباشد، در این پژوهش به بررسی نقش سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) در پیشبینی انگیزه پیشرفت دانشجویان پرداخته شده است. در این مطالعه همبستگی، 260 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شیوه خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتاز و همکاران و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس اجرا شد. به منظور تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-18 استفاده شد. نتایج همبستگی نشان داد که سرمایههای روانشناختی، خودکارآمدی (273/0r=)، تابآوری (221/0r=)، امید (368/0r=) و خوشبینی (369/0r=) با انگیزه پیشرفت در دانشجویان رابطه معنادار مثبت دارند (01/0>P). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که به ترتیب متغیرهای خوشبینی، امید و خودکارآمدی قادر به تبیین 25/0 از واریانس انگیزه پیشرفت در دانشجویان بودند. با توجه به اینکه سرمایههای روانشاختی نقش مهمی در انگیزه پیشرفت دانشجویان دارند، میبایست در برنامهریزیهای نظام آموزش عالی در جهت موفقیت تحصیلی دانشجویان به این امر مهم توجه شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1397/7/19 | ویرایش نهایی: 1398/9/17 | پذیرش: 1397/8/10 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10