1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه ، msajjadian45@gmail.com
2- دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه
چکیده: (2102 مشاهده)
با توجه به تاثیر اضطراب اجتماعی بر جوانب مختلف زندگی افراد، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش کنترل والدینی مادران و ترس از ارزیابی منفی در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشجویان بود. تعداد 395 نفر از دانشجویان پایه کارشناسی دانشگاه ارومیه به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. مقیاس ترس از ارزیابی منفی (BFNES) پرسشنامه کنترل والدینی(PCS) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی(SPIN) جهت جمعآوری دادههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و دادههای پژوهش با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام از طریق نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین ترس از ارزیابی منفی و کنترل والدینی مادران با اضطراب اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری برقرار است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از نقش معنادار ترس از ارزیابی منفی و کنترل والدینی مادران در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشجویان بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که ترس از ارزیابی منفی و کنترل والدینی مادران توانایی پیشبینی اضطراب اجتماعی را دارند و باید در راهکارهای پیشگیری و مداخلات مورد توجه قرار گیرند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1397/7/6 | ویرایش نهایی: 1399/1/4 | پذیرش: 1397/8/26 | انتشار الکترونیک: 1398/12/10