سال 8، شماره 12 - ( شماره پیاپی 45/ اسفند 1398 )                   سال 8 شماره 12 صفحات 72-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه ، msajjadian45@gmail.com
2- دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه
چکیده:   (2102 مشاهده)
با توجه به تاثیر اضطراب اجتماعی بر جوانب مختلف زندگی افراد، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش کنترل والدینی مادران و ترس از ارزیابی منفی در پیش­بینی اضطراب اجتماعی دانشجویان بود. تعداد 395 نفر از دانشجویان پایه کارشناسی دانشگاه ارومیه به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. مقیاس ترس از ارزیابی منفی (BFNES) پرسشنامه کنترل والدینی(PCS) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی(SPIN) جهت جمع­­­­آوری داده­­های پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و داده­­­های پژوهش با استفاده از شاخص­های آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام­به­گام از طریق نرم­افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین ترس از ارزیابی منفی و کنترل والدینی مادران با اضطراب اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری برقرار است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از نقش معنادار ترس از ارزیابی منفی و کنترل والدینی مادران در پیش­بینی اضطراب اجتماعی دانشجویان بود. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که ترس از ارزیابی منفی و کنترل والدینی مادران توانایی پیش­بینی اضطراب اجتماعی را دارند و باید در راهکارهای پیشگیری و مداخلات مورد توجه قرار گیرند.
متن کامل [PDF 381 kb]   (53 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1397/7/6 | ویرایش نهایی: 1399/1/4 | پذیرش: 1397/8/26 | انتشار الکترونیک: 1398/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.