مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 8 - ( شماره پیاپی 41/ آبان 1398 )                   سال 8 شماره 8 صفحات 212-205 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimaee M, Ferdosipour A. The Effect of Painting Therapy on Reducing Signs of Symptoms in Separation Anxiety Disorder in Preschool Children. Rooyesh 2019; 8 (8) :205-212
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1436-fa.html
کریمایی میترا، فردوسی پور عاطفه. اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب جدایی کودکان پیش‌دبستانی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :205-212

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1436-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران ، atefeferdosipour@gmail.com
چکیده:   (3307 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب جدایی کودکان پیش‌دبستانی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح  پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. 121 نفر از مادران  کودکان حاضر در این مراکز به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و از طریق آنها، اضطراب جدایی فرزندشان ارزیابی شد و با توجه به ملاک­های ورود و خروج 26 نفر از آنها انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. کودکان گروه آزمایش، طی 10 جلسه 45 دقیقه­ای در هر هفته دو جلسه بر نامه نقاشی درمانی را دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. به­منظور جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه علائم مرضی کودکان گادو و اسپرافکین (1994) و  مقاس درجه­بندی رفتاری کانرز (1991) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس یک­متغیره استفاده شد. یافته­های حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد که پس از تعدیل اثر پیش‌آزمون بین میانگین نمرات پس آزمون اضطراب جدایی دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و نقاشی درمانی باعث کاهش میزان نشانه­های اضطراب جدایی کودکان گروه آزمایش شده است. بنابراین، در موقعیت­های بالینی و در درمان مشکلات اضطراب جدایی کودکان می­توان از نتایج نقاشی درمانی به عنوان درمان غیردارویی سودمند، بهره گرفت.
واژه‌های کلیدی: نقاشی درمانی، اضطراب، جدایی، کودکان
متن کامل [PDF 591 kb]   (69 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1397/9/29 | ویرایش نهایی: 1398/9/17 | پذیرش: 1397/10/15 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb