Karimaee M, Ferdosipour A. The Effect of Painting Therapy on Reducing Signs of Symptoms in Separation Anxiety Disorder in Preschool Children. Rooyesh 2019; 8 (8) :205-212
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1436-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران ، atefeferdosipour@gmail.com
چکیده: (3307 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی کودکان پیشدبستانی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. 121 نفر از مادران کودکان حاضر در این مراکز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و از طریق آنها، اضطراب جدایی فرزندشان ارزیابی شد و با توجه به ملاکهای ورود و خروج 26 نفر از آنها انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. کودکان گروه آزمایش، طی 10 جلسه 45 دقیقهای در هر هفته دو جلسه بر نامه نقاشی درمانی را دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه علائم مرضی کودکان گادو و اسپرافکین (1994) و مقاس درجهبندی رفتاری کانرز (1991) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس یکمتغیره استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که پس از تعدیل اثر پیشآزمون بین میانگین نمرات پس آزمون اضطراب جدایی دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و نقاشی درمانی باعث کاهش میزان نشانههای اضطراب جدایی کودکان گروه آزمایش شده است. بنابراین، در موقعیتهای بالینی و در درمان مشکلات اضطراب جدایی کودکان میتوان از نتایج نقاشی درمانی به عنوان درمان غیردارویی سودمند، بهره گرفت.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/9/29 | ویرایش نهایی: 1398/9/17 | پذیرش: 1397/10/15 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10