مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 8 - ( شماره پیاپی 41/ آبان 1398 )                   سال 8 شماره 8 صفحات 238-231 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi A, Moshkbid Haghigi M, Yousefi A, Khedmati Z. Relationship between Knowledge Management and Emotional Intelligence with Staff Creativity of General office of Education in the Province of Guilan. Rooyesh 2019; 8 (8) :231-238
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1483-fa.html
صادقی عباس، مشکبید حقیقی محسن، یوسفی آرام، خدمتی زهرا. رابطه مدیریت دانش و هوش هیجانی با خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان. رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :231-238

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1483-fa.html


1- دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشگاه گیلان، رشت ، asadeghi1394@gmail.com
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
3- کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
چکیده:   (2066 مشاهده)
خلاقیت سازمانی یک عامل موثر در موفقیت سازمان­ها می­باشد که متاثر از عوامل گوناگونی می­باشد. این مطالعه با هدف بررسی نقش مدیریت دانش و هوش­هیجانی در خلاقیت کارکنان انجام شد. این مطالعه توصیفی- مقطعی بود که در جامعه آماری کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان در سال 1395 انجام شد (290=N). در این مطالعه 165 نفر مشارکت داشتند. مشارکت­کنندگان بر اساس لیست به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع­اوری داده­ها از پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه مدیریت دانش نوروزیان (1385) و پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1966) استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS-19 و آزمون­های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام­به­گام انجام شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که خلاقیت کارکنان با هوش­هیجانی (634/0=r) و مدیریت دانش (421/0=r) رابطه مثبت و معنادار دارد (01/0>P). همچنین نتایج رگرسیون گام­به­گام نشان داد که در گام اول متغیر هوش­هیجانی (000/0P= ،453/10t= ،364/0β=)، در گام دوم متغیر مدیریت دانش (000/0P= ،552/3t= ،223/0β=) قدرت پیش­بینی کنندگی خلاقیت را در کارکنان دارند و در مجموع 44% از واریانس خلاقیت را به­طور معنادار تبیین می­کنند. نتایج این مطالعه گویای این است که هوش­هیجانی نسبت به مدیریت دانش از قدرت پیش­بینی­کنندگی بیشتری برخوردار است. بر این اساس آموزش هوش­هیجانی و توجه به مدیریت دانش در افزایش خلاقیت کارکنان پیشنهاد می ­شود.
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، هوش هیجانی، مدیریت دانش
متن کامل [PDF 504 kb]   (20 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سازمانی
دریافت: 1397/11/5 | ویرایش نهایی: 1398/9/17 | پذیرش: 1397/12/11 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb