1- دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشگاه گیلان، رشت ، asadeghi1394@gmail.com
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
3- کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
چکیده: (2072 مشاهده)
خلاقیت سازمانی یک عامل موثر در موفقیت سازمانها میباشد که متاثر از عوامل گوناگونی میباشد. این مطالعه با هدف بررسی نقش مدیریت دانش و هوشهیجانی در خلاقیت کارکنان انجام شد. این مطالعه توصیفی- مقطعی بود که در جامعه آماری کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان در سال 1395 انجام شد (290=N). در این مطالعه 165 نفر مشارکت داشتند. مشارکتکنندگان بر اساس لیست به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمعاوری دادهها از پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه مدیریت دانش نوروزیان (1385) و پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1966) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-19 و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام انجام شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که خلاقیت کارکنان با هوشهیجانی (634/0=r) و مدیریت دانش (421/0=r) رابطه مثبت و معنادار دارد (01/0>P). همچنین نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد که در گام اول متغیر هوشهیجانی (000/0P= ،453/10t= ،364/0β=)، در گام دوم متغیر مدیریت دانش (000/0P= ،552/3t= ،223/0β=) قدرت پیشبینی کنندگی خلاقیت را در کارکنان دارند و در مجموع 44% از واریانس خلاقیت را بهطور معنادار تبیین میکنند. نتایج این مطالعه گویای این است که هوشهیجانی نسبت به مدیریت دانش از قدرت پیشبینیکنندگی بیشتری برخوردار است. بر این اساس آموزش هوشهیجانی و توجه به مدیریت دانش در افزایش خلاقیت کارکنان پیشنهاد می شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی سازمانی دریافت: 1397/11/5 | ویرایش نهایی: 1398/9/17 | پذیرش: 1397/12/11 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10