سال 8، شماره 8 - ( شماره پیاپی 41/ آبان 1398 )                   سال 8 شماره 8 صفحات 238-231 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشگاه گیلان، رشت ، asadeghi1394@gmail.com
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
3- کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
چکیده:   (2072 مشاهده)
خلاقیت سازمانی یک عامل موثر در موفقیت سازمان­ها می­باشد که متاثر از عوامل گوناگونی می­باشد. این مطالعه با هدف بررسی نقش مدیریت دانش و هوش­هیجانی در خلاقیت کارکنان انجام شد. این مطالعه توصیفی- مقطعی بود که در جامعه آماری کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان در سال 1395 انجام شد (290=N). در این مطالعه 165 نفر مشارکت داشتند. مشارکت­کنندگان بر اساس لیست به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع­اوری داده­ها از پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه مدیریت دانش نوروزیان (1385) و پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1966) استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS-19 و آزمون­های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام­به­گام انجام شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که خلاقیت کارکنان با هوش­هیجانی (634/0=r) و مدیریت دانش (421/0=r) رابطه مثبت و معنادار دارد (01/0>P). همچنین نتایج رگرسیون گام­به­گام نشان داد که در گام اول متغیر هوش­هیجانی (000/0P= ،453/10t= ،364/0β=)، در گام دوم متغیر مدیریت دانش (000/0P= ،552/3t= ،223/0β=) قدرت پیش­بینی کنندگی خلاقیت را در کارکنان دارند و در مجموع 44% از واریانس خلاقیت را به­طور معنادار تبیین می­کنند. نتایج این مطالعه گویای این است که هوش­هیجانی نسبت به مدیریت دانش از قدرت پیش­بینی­کنندگی بیشتری برخوردار است. بر این اساس آموزش هوش­هیجانی و توجه به مدیریت دانش در افزایش خلاقیت کارکنان پیشنهاد می ­شود.
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، هوش هیجانی، مدیریت دانش
متن کامل [PDF 504 kb]   (20 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سازمانی
دریافت: 1397/11/5 | ویرایش نهایی: 1398/9/17 | پذیرش: 1397/12/11 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.