مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 9 - ( شماره پیاپی 42/ آذر 1398 )                   سال 8 شماره 9 صفحات 102-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehaqin V, Hejazi E. An Analysis of the Relationship between Self-efficacy, Self-regulation and The Five-Factor Model of Personality with Learning. Rooyesh 2019; 8 (9) :93-102
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1498-fa.html
دهاقین وحیده، حجازی الهه. تحلیلی بر رابطه بین خودکارآمدی، خودتنظیمی و پنج عامل بزرگ شخصیت با یادگیری. رویش روان شناسی. 1398; 8 (9) :93-102

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1498-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه تهران ، arashcomputer90@gmail.com
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (2059 مشاهده)
در هر نظام آموزشی یادگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است و به‌کارگیری تمامی راهبردها در نظام آموزش همگی در راستای رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده است. هم‌چنین بهبود یادگیری و موفقیت دانش‌آموزان یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی آموزش‌وپرورش بوده و همچنین یکی از عوامل مهم در پیشرفت کشورها است. واقعیت مهم آن است که همه پیشرفت‌های شگفت‌انگیز انسان در دنیای امروز زائیده یادگیری است. انسان‌ها بیشتر توانائی‌های خودشان را از طریق یادگیری به دست می‌آوردند و از طریق یادگیری رشد فکری پیدا می‌کنند و توانائی‌های ذهنی‌شان فعلیت می‌یابد. بنابراین چنین می‌توان نتیجه گرفت که همه پیشرفت‌های بشر درنتیجه یادگیری به دست می‌آید. برای رسیدن به آن لازم است به عوامل مؤثر در آن توجه خاصی مبذول شود. در این پژوهش به بررسی رابطه خودکارآمدی و خودتنظیمی و پنج عامل بزرگ شخصیت با یادگیری پرداخته می­شود. روش پژوهش حاضر از نوع مروری و دربرگیرنده مقالات و مطالعات کاربردی در زمینه ارتباط خودکارآمدی، خودتنظیمی و پنج عامل بزرگ شخصیت با یادگیری است. این مقاله در تلاش است تا پژوهش­هایی درباره رابطه خودکارآمدی، خودتنظیمی و صفات شخصیتی با یادگیری را برای رفع شکاف در پژوهش و یافتن فرصت‌های بیشتر پژوهش در این زمینه برجسته کند. بر اساس یافته­های پژوهش می­توان گفت که در یادگیری دانش آموزان توجه به عواملی از قبیل خودکارآمدی، خودتنظیمی و صفات شخصیتی حائز اهمیت است و می‌توان با آموزش این توانایی‌ها، احتمال تحقق غایت‌های پرورشی را افزایش داد. ازاین‌رو پژوهشگران تربیتی می‌توانند در پژوهش‌های مداخله‌ای نقش این متغیرها را در رابطه با یادگیری مورد توجه قرار دهند تا با آزمون نتایج پیشنهادی این پژوهش قدمی در راستای تحقق بهتر یادگیری برداشته شود
متن کامل [PDF 637 kb]   (33 دریافت)    
نوع مقاله: مروری سیستماتیک | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1397/11/12 | ویرایش نهایی: 1398/10/5 | پذیرش: 1398/5/16 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb