شریفی احمد، بشارت محمد علی، شکیبا شیما. رابطه مطالبات و منابع شغلی با فرسودگی شغلی در پرستاران، نقش تعدیلکننده اهمالکاری. رویش روان شناسی. 1398; 8 (7) :129-138
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1564-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
2- استاد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران ، besharat@ut.ac.ir
3- استادیار روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران.
چکیده: (3100 مشاهده)
فرسودگی شغلی، سندرم استرس مرتبط با شغل است که به یکی از مشکلات مهم شاغلین حوزه بهداشت و سلامت تبدیل شده است. فرسودگی شغلی با کاهش بهزیستی شغلی و افزایش غیبت و بیماریهای جسمانی مرتبط است. پرستاران به ویژه، به دلیل ویژگیهای شغلی از قبیل: پیشبینی ناپذیری، محیط کاری شلوغ و تماس پیوسته با بیماریها، آسیبها و اتفاقات تروماتیک مختلف، نسبت به فرسودگی شغلی آسیبپذیرند. هدف از این پژوهش، بررسی نقش تعدیلکننده اهمالکاری در رابطه بین مطالبات و منابع شغلی با فرسودگی شغلی است. بدین منظور، تعداد 152 نفر (65 مرد، 74 زن) از پرستاران شاغل در هفت بیمارستان مشهد، که به صورت در دسترس انتخاب شده بود، در این پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامه محتوای شغلی (JCQ)، مقیاس فرسودگی شغلی ماسلاش (MBI-HSS)، و مقیاس اهمالکاری ناب (PPS) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که بین مطالبات شغلی با فرسودگی شغلی همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. بین منابع شغلی با فرسودگی شغلی نیز همبستگی منفی معنادار یافت شد. این یافتهها حاکی از آن است که مطالبات شغلی در مزمن شدن استرس شغلی پرستاران نقش مثبت ایفا میکنند و منابع شغلی از آنها در برابر فرسودگی شغلی محافظت میکند. همچنین نتایج نشان داد که اهمالکاری در رابطه بین بعضی از ابعاد منابع شغلی با احساس ناکارآمدی، نقش تعدیلکننده دارد. این یافتهها نشان میدهد که رابطه بین مطالبات و منابع شغلی با فرسودگی شغلی خطی نیست و مطالبات فردی مانند اهمالکاری در این رابطه نقش تعدیلکننده ایفا میکنند. درنظر گرفتن مطالبات فردی در مدلهای فرسودگی شغلی میتواند به اصلاح و بهبود راهکارهای موجود برای پیشگیری از فرسودگی شغلی بیانجامد
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/12/11 | ویرایش نهایی: 1398/8/26 | پذیرش: 1398/2/3 | انتشار الکترونیک: 1398/7/1