سال 10، شماره 5 - ( مرداد1400/ شماره پیاپی 62 1400 )                   سال 10 شماره 5 صفحات 194-185 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، mohammadielnaz94@yahoo.com
2- استاد، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (975 مشاهده)
حوادث چه به‌صورت عمدی و چه به‌صورت غیرعمدی یکی از مهم‌ترین علل وقوع میلیون‌ها مرگ و معلولیت کودکان در سراسر جهان به شمار رفته و بار مالی زیادی را بر سیستم بهداشتی درمانی جوامع تحمیل می‌کنند. پژوهش حاضر باهدف مقایسه حساسیت به تنبیه و پاداش و سانحه­پذیری در کودکان با نشانه‌های نارسایی توجه- فزون­کنشی و کندگامی شناختی انجام شد. طرح پژوهشی حاضر ازجمله طرح‌های توصیفی بود که به روش همبستگی انجام پذیرفت. بدین منظور از بین جامعه آماری دانش­آموزان مقطع ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 99-98 تعداد 100 دانش‌آموز (50 نفر دارای نشانه‌های ADHD و 50 نفر دارای نشانه‌های SCT) به شیوه غربال­گری به‌عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در پژوهش مقیاس درجه‌بندی رفتار (سوانسون، نولان و پلهام، 1980)، پرسشنامه کندگامی شناختی (پنی، واچبوچ، کلین، کورکوم و اسکیس، 2009)، آزمون خطرپذیری بادکنکی (لجوئز، 2002) و پرسشنامه سنجش سوانح (پترسون، سالدانا و هیبلوم، 1996) بود. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیره با استفاده از نرم‌افزار SPSS20 استفاده شد. یافته‌های پژوهش حاکی از این بود که حساسیت به پاداش و سانحه­پذیری در کودکان  دارای نشانه­های ADHD و حساسیت به تنبیه در کودکان  دارای نشانه­های SCT بیشتر است. مبتنی بر این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت کودکان با نشانه‌های کندگامی شناختی علی‌رغم داشتن مشکلات توجه به دلیل حساسیت بالایی که به تنبیه دارند کمتر از کودکان با نشانه‌های نارسایی توجه- فزون­کنشی دچار حادثه می‌شوند.
متن کامل [PDF 966 kb]   (537 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تحولی
دریافت: 1399/2/5 | ویرایش نهایی: 1400/6/3 | پذیرش: 1399/2/22 | انتشار الکترونیک: 1400/5/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.