سال 9، شماره 12 - ( اسفند 1399/ شماره پیاپی 57 1399 )                   سال 9 شماره 12 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، ahmadreza_kiani@yahoo.com
2- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3- کارشناس ارشد، مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (1784 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین روابط معلم-دانش­آموز و آموزش سنتی با اضطراب و افسردگی در دانش­آموزان با میانجی­گری احساس شرم و گناه بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش­آموزان دختر راهنمایی و متوسطه شهر رشت در سال 99-1398 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه ارتباط معلم-دانش­آموز (2001)، پرسشنامۀ آموزش سنتی (1398)، پرسشنامۀ اختلال اضطراب فراگیر (2007)، مقیاس کوتاه شرم و گناه (2015) و پرسشنامه سلامت بیمار (افسردگی) (2013) بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل مسیر که با استفاده از آن روابط علی متغیرهای پژوهش بررسی شد. یافته­ها نشان داد که ارتباط معلم­دانش­آموز چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم به واسطۀ شرم و گناه قادر به پیش­بینی افسردگی و اضطراب بود. نتیجه می­شود که ارتباط معلم­دانش­آموز نقشی کلیدی در سلامت روان دانش­آموز دارد؛ و رابطه معنی­دار و مراقبتی و حمایتی و همدلانه بین معلم و دانش­آموز می­تواند نقش پیگیرانۀ مهمی در بروز آسیب­های بعدی داشته باشد.
متن کامل [PDF 1219 kb]   (1177 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/7/14 | ویرایش نهایی: 1400/1/8 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار الکترونیک: 1400/1/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.