سال 10، شماره 6 - ( شهریور 1400/ شماره پیاپی 63 1400 )                   سال 10 شماره 6 صفحات 226-211 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشنارسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استاد، دانشگاه تهران، تهران ، ایران. ، rrostami@ut.ac.ir
3- استاد، دانشگاه تهران، تهران ، ایران.
4- استادیار، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (2202 مشاهده)
امروز پرداختن به مطالعات در حوزه‌ کارکردهای ‌اجرایی که از اصلی‌ترین کنترل‌گرها و هماهنگ‌‌کننده‌های رفتار انسان است، که مورد توجه گسترده‌ای قرار‌گرفته شده است. در این مطالعه تلاش شد تا با مرور نظام‌مند مطالعات انجام شده داخلی و خارجی، نظریه‌ها، مدل‌ها و مولفه‌های تشکیل‌دهنده کارکردهای ‌اجرایی‌ مغز، شناسایی شده و دسته‌بندی گردد. برای گردآوری داده‌ها و پس از جستجوی کلیدواژه‌های تخصصی پژوهش شامل؛ نظریه‌های کارکردهای ‌اجرایی مغز، مولفه‌های کارکردهای اجرایی مغز، مدل‌های کارکردهای اجرایی مغز، در پایگاه‌های بین‌المللی؛ Science Direct، Springer، Wiley Online Library، ERIC، Sage Journals، Emerald  و پایگاه‌های ملی؛ Ensani SID ،Magiran ، Noormags در بازه زمانی (2000 - 2020) و (1379-1399)، 54 مقاله بازیابی گردید. یافته‌های پژوهش به شناسایی و دسته‌بندی پنجگانه‌ای از نظریات 15 مدل کارکردهای ‌اجرایی مغز، و 30 مولفه‌ تشکیل‌دهنده کارکردهای ‌اجرایی مغز منجر گردید. نتایج بدست‌آمده بر اهمیت بی‌بدیل کارکردهای ‌اجرایی به عنوان مهمترین مهارت‌های ضروری برای کسب و ارتقای سلامت روانی و جسمانی، موفقیت تحصیلی و شغلی، موفقیت در زندگی، رشد اجتماعی و شناختی افراد که نارسایی در آن می‌تواند زمینه‌ساز بروز طیف گسترده‌ای از مشکلات رفتاری و احساسی گردد، اذعان می‌نماید.
متن کامل [PDF 1064 kb]   (2069 دریافت)    
نوع مقاله: مروری سیستماتیک | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1399/9/24 | ویرایش نهایی: 1400/7/5 | پذیرش: 1399/10/17 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.