1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، aazami67@gmail.com
چکیده: (1436 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای ادراک شایستگی و حل مسئله اجتماعی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و پرخاشگری در نوجوانان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام نوجوانان دانشآموز شهرستان شهریار در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند که از میان آنها 200 نفر به روش نمونهگیری در دسترس وارد پژوهش شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری (باس و پری، 1992)، مقیاس دلبستگی بزرگسالان تجدیدنظرشده (کولینز و رید، 1990)، پرسشنامه خودادراکی کودکان (هارتر، 1985) و فرم تجدیدنظرشده حل مسئله اجتماعی (دی زوریلا و همکاران، 2002) بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد ادراک شایستگی (001/0=P، 104/0-=β) و حل مسئله انطباقی (001/0=P، 096/0=β) رابطه بین سبک دلبستگی ایمن و پرخاشگری را در نوجوانان واسطهگری میکنند. نوجوانان دارای سبک دلبستگی ایمن، احساس شایستگی بیشتری در تعاملات با محیط پیرامون خواهند داشت و در مواجهه با ناکامیهای محیطی از راهبردهای تنظیم هیجانی منفی کمتر بهره میجویند و در نتیجه رفتارهای پرخاشگرانه کمتری را از خود بروز میدهند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/11/6 | ویرایش نهایی: 1400/7/4 | پذیرش: 1400/4/14 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10