سال 10، شماره 6 - ( شهریور 1400/ شماره پیاپی 63 1400 )                   سال 10 شماره 6 صفحات 84-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی شخصیت، گروه روان‌شناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، aazami67@gmail.com
چکیده:   (1436 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه­ای ادراک شایستگی و حل مسئله اجتماعی در رابطه بین سبک­های دلبستگی و پرخاشگری در نوجوانان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام نوجوانان دانش­آموز شهرستان شهریار در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند که از میان آن­ها 200 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس وارد پژوهش شدند.  ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری (باس و پری، 1992)، مقیاس دلبستگی بزرگسالان تجدیدنظرشده (کولینز و رید، 1990)، پرسشنامه خودادراکی کودکان (هارتر، 1985) و فرم تجدیدنظرشده حل مسئله اجتماعی (دی زوریلا و همکاران، 2002) بود. داده­ها با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد ادراک شایستگی (001/0=P، 104/0-=β) و حل مسئله انطباقی (001/0=P، 096/0=β) رابطه بین سبک دلبستگی ایمن و پرخاشگری را در نوجوانان واسطه­گری می­کنند. نوجوانان دارای سبک دلبستگی ایمن، احساس شایستگی بیشتری در تعاملات با محیط پیرامون خواهند داشت و در مواجهه با ناکامی­های محیطی از راهبردهای تنظیم هیجانی منفی کمتر بهره می­جویند و در نتیجه رفتارهای پرخاشگرانه کمتری را از خود بروز می­دهند.
متن کامل [PDF 567 kb]   (863 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/11/6 | ویرایش نهایی: 1400/7/4 | پذیرش: 1400/4/14 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.