سال 5، شماره 4 - ( پیاپی 17، زمستان 1395 )                   سال 5 شماره 4 صفحات 190-177 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه ارومیه ، k.babaei66@gmail.com
2- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (3732 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تمییزی جنسیت و تئوری ذهن در پیش بینی همدلی در بین دانش آموزان دختر و پسر  بود. برای اجرای این تحقیق از روش توصیفی-  همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان پایه دوم  و سوم دوره ابتدایی شهر اردبیل  در سالتحصیلی 95-94 تشکیل ‌دادند. از این جامعه آماری تعداد 200 دانش آموز 100 دختر ( 50 درصد )و 100 پسر (50 درصد ) بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای  انتخاب گردید. علاوه بر آن برای جمع آوری داده ها از  پرسشنامه (همدلی – بهر و تحلیل ) کودکان، پرسشنامه ذهن خوانی از روی چشم های بار آن و کوهن  استفاده شد. و نتایج  بدست آمده با استفاده از روش رگرسیون چندگانه  از طریق ورود همزمان و همبستگی پیرسون، و T مسقل  تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین تئوری ذهن و همدلی و همدلی و جنسیت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد  .همچنین جنسیت و نظریه ذهن به خوبی توانستند همدلی را پیش بینی کنند  و هم‌چنین معلوم شد تفاوت معناداری از لحاظ متغییر های تئوری ذهن و همدلی بین دانش آموزان دختر و پسر وجود دارد . بعبارت دیگر میانگین نظریه ذهن و همدلی در بین دانش آموزان دختر بیش از دانش آموزان پسر بود . بحث و نتیجه گیری: از آنجا که آموزش شناختی یکی از روشهای متداول آموزش است لذا برای افزایش همدلی می توان تئوری ذهن را خصوصا در بین پسران آموزش داد.

واژه‌های کلیدی: تئوری ذهن، همدلی، جنسیت، دانش آموزان
متن کامل [PDF 674 kb]   (401 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: 1395/2/7 | ویرایش نهایی: 1398/7/17 | پذیرش: 1395/4/26 | انتشار الکترونیک: 1396/2/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.