سال 10، شماره 7 - ( مهر1400/ شماره پیاپی 64 1400 )                   سال 10 شماره 7 صفحات 174-163 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد، مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- استادیار روانشناسی بالینی، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، s_imani@sbu.ac.ir
3- استادیار مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (1439 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه و میزان انعطاف پذیری روانشناختی در افراد غیر مبتلا  و افراد مبتلا به سوءمصرف به مواد افیونی و محرک بود. این مطالعه از نوع علی- مقایسه­ای بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مردان غیر مبتلا  و مردان مبتلا به اختلال سوءمصرف مواد افیونی و محرک مراجعه‌کننده به مراکز درمانی و کمپ‌های ترک اعتیاد شهر یزد در سال 1397 بوده است. روش نمونه‌گیری در این پژوهش، روش نمونه‌گیری در دسترس و هدفمند بود که برای هرگروه 45 نفر در نظر گرفته شد. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات، از پرسشنامه طرح‌واره‌های یانگ (1998) و پرسشنامه پذیرش و عمل (بوند و همکاران، 2011) و اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک‌راهه، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که طرحواره های ناسازگار اولیه مصرف‌کنندگان مواد افیونی و مواد محرک میانگین بالاتر معناداری نسبت به گروه غیر مبتلا  دارند(05/0>P)و میانگین انعطاف‌پذیری روان‌شناختی گروه مصرف‌کننده مواد محرک از میانگین انعطاف‌پذیری روان‌شناختی گروه مصرف‌کننده مواد افیونی و گروه افراد غیر مبتلا به‌صورت معناداری کمتر است(05/0>P). بنابراین طراحی و اجرای مداخلات طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد برای مصرف کنندگان مواد افیونی و مواد محرک میتواند تا حد زیادی راهگشا باشد.
متن کامل [PDF 551 kb]   (640 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: 1400/1/17 | ویرایش نهایی: 1400/8/15 | پذیرش: 1400/2/16 | انتشار الکترونیک: 1400/7/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.