مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 7 - ( مهر1400/ شماره پیاپی 64 1400 )                   سال 10 شماره 7 صفحات 34-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eyni S, Ziyar M, Ebadi M. Mental Health of Students During the Corona Epidemic: The Role of Predictors of Corona Anxiety, Cognitive Distortion, and Psychological Hardiness. Rooyesh 2021; 10 (7) :25-34
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2933-fa.html
عینی ساناز، زیار مونا، عبادی متینه. سلامت روان دانش‌آموزان در طول اپیدمی کرونا: نقش پیش‌بین اضطراب کرونا، تحریف شناختی و سرسختی روانشناختی. رویش روان شناسی. 1400; 10 (7) :25-34

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2933-fa.html


1- دکترای روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، sanaz.einy@yahoo.com
2- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3- دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (2477 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیش‌بین اضطراب کرونا، تحریف شناختی و سرسختی روانشناختی با سلامت روان دانش­آموزان در طی اپیدمی کرونا انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه‌آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش­آموزان مدارس دوره دوم متوسطه شهرستان آستارا در سال تحصیلی 1400-1399 در شرایط اپیدمی کرونا بود. 150 دانش­آموز، به روش نمونه­گیری در‌دسترس و از طریق برنامه مجازی شاد در پژوهش شرکت کردند. برای اندازه­گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه­های استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1987)، (GHQ)، اضطراب کرونا ویروس علی­پور و همکاران (1398) (CDAS)، تحریف شناختی حمامچی و همکاران (2004) (PHI) و سرسختی روانشناختی کوباسا (1982) (ICDS) استفاده شد. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از روش تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه و از طریق نرم افزار 23Spss  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد سلامت­روان دانش­آموزان با اضطراب کرونا و تحریف شناختی رابطه معنادار منفی و با سرسختی روانشناختی رابطه معنا­دار مثبت داشت (01/0>Pاضطراب کرونا، سرسختی روانشناختی و تحریف شناختی توانستند 54 درصد واریانس سلامت‌روان دانش آموزان را تبیین کنند (01/0>P). با توجه به نتایج به­دست آمده، روانشناسان و مسئولین مدارسان با در نظر‌گرفتن ویژگی­های شناختی و شخصیتی دانش­آموزان می­توانند در کنترل سلامت روان آنها در شرایط اپیدمی کرونا نقش حائز اهمیتی را ایفا کنند.
متن کامل [PDF 441 kb]   (2629 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1400/3/15 | ویرایش نهایی: 1400/8/9 | پذیرش: 1400/4/15 | انتشار الکترونیک: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb