سال 10، شماره 10 - ( دی 1400/ شماره پیاپی 67 1400 )                   سال 10 شماره 10 صفحات 40-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، Nastaran1392z@Gmail.com
چکیده:   (1090 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه­ای درگیری تحصیلی در رابطه با آمادگی بی­حوصلگی و میزان عملکرد تحصیلی دانش­آموزان متوسطه شهر سمنان بود. مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی به روش مدل­یابی معادلات ساختاری می­باشد. جامعه­ی آماری پژوهش شامل 3952 دانش­آموز متوسطه در سال تحصیلی 98-97 در شهرستان سمنان و نمونه­ پژهش شامل400 دانش­آموز بود که به روش  نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه­های درگیری ­تحصیلی فردریکز؛ بلومنفلد و پریس (2004) (SES)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) (EPT) و آمادگی بی­حوصلگی فارمر و ساندبرگ (1986) (BSBS) استفاده­ شد. به­منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های هم­بستگی پیرسون و مدل­یابی روابط ساختاری استفاده گردید.  نتایج این مطالعه نشان داد که درگیری تحصیلی به­طور معناداری ارتباط بین آمادگی بی­حوصلگی و عملکرد ­تحصیلی دانش­آموزان متوسطه را میانجی­گری می­کند. بر این اساس، می­توان بیان کرد که عملکرد تحصیلی دانش­آموزان متوسطه شهرستان سمنان به میزان (597/0) (01/0p<) توسط درگیری ­تحصیلی و (118/0- به طور مستقیم (05/0p<) و 102/0- به طور غیر مستقیم (05/0p<)) به­وسیله­ی آمادگی بی­حوصلگی قابل پیش­بینی خواهد بود. از این رو، لازم است روان­شناسان و متخصصان فعال در حوزه­ی آموزش و پرورش تدابیری را جهت افزایش درگیری تحصیلی و کاهش آمادگی­ بی­حوصلگی در دانش­آموزان اتخاذ نمایند.
متن کامل [PDF 1057 kb]   (100 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/4/2 | ویرایش نهایی: 1400/12/12 | پذیرش: 1400/6/7 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.