کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، Nastaran1392z@Gmail.com
چکیده: (1090 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه با آمادگی بیحوصلگی و میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهر سمنان بود. مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعهی آماری پژوهش شامل 3952 دانشآموز متوسطه در سال تحصیلی 98-97 در شهرستان سمنان و نمونه پژهش شامل400 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای درگیری تحصیلی فردریکز؛ بلومنفلد و پریس (2004) (SES)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) (EPT) و آمادگی بیحوصلگی فارمر و ساندبرگ (1986) (BSBS) استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون و مدلیابی روابط ساختاری استفاده گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که درگیری تحصیلی بهطور معناداری ارتباط بین آمادگی بیحوصلگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه را میانجیگری میکند. بر این اساس، میتوان بیان کرد که عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان سمنان به میزان (597/0) (01/0p<) توسط درگیری تحصیلی و (118/0- به طور مستقیم (05/0p<) و 102/0- به طور غیر مستقیم (05/0p<)) بهوسیلهی آمادگی بیحوصلگی قابل پیشبینی خواهد بود. از این رو، لازم است روانشناسان و متخصصان فعال در حوزهی آموزش و پرورش تدابیری را جهت افزایش درگیری تحصیلی و کاهش آمادگی بیحوصلگی در دانشآموزان اتخاذ نمایند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/4/2 | ویرایش نهایی: 1400/12/12 | پذیرش: 1400/6/7 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10