سال 10، شماره 10 - ( دی 1400/ شماره پیاپی 67 1400 )                   سال 10 شماره 10 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران. ، y.rezapour@ardakan.ac.ir
2- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
3- کارشناسی ارشد مشاوره، سازمان آموزش و پرورش، اردکان، ایران.
چکیده:   (1195 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودکنترلی در ارتباط بین شیوه های مقابله و خودپنداره دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اردکان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و به روش مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را تمام دانش آموزان پسر دوره اول ابتدایی شهر اردکان تشکیل می‌دادند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 330 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های پرسشنامه پاسخ به استرس کانر اسمیت (RSQ) (1997)، خودپنداره دانش آموزان هارتر (SPPC) (1985) و خودکنترلی ﮔﺮاﺳـﻤﻴﻚ و همکاران (SCS) (1993) جمع‌آوری و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان داد که سبک مقابله رویارویی عامدانه به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق خودکنترلی با خودپنداره رابطه­  مثبت و معنادار داشت(01/0>p). سبک مقابله اجتنابی غیرعامدانه به طور مستقیم رابطه­  منفی با خودپنداره داشت اما به طور غیرمستقیم ار طریق افزایش خودکنترلی رابطه­ مثبتی با خودپنداره داشت (01/0>p). سبک مقابله رویارویی غیرعامدانه به طور غیرمستقیم از طریق خودکنترلی بر خودپنداره رابطه­   منفی و معنادار و سبک مقابله اجتنابی عامدانه به طور مستقیم با خودپنداره رابطه منفی و معناداری داشت (01/0>p). در مجموع یافته‌ها نشان داد که خودکنترلی می‌تواند نقش میانجی معنی‌داری در ارتباط بین سبک‌های مقابله و خودپنداره در دانش‌آموزان دوره ابتدایی داشته باشد.
متن کامل [PDF 933 kb]   (178 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/4/11 | ویرایش نهایی: 1400/12/12 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار الکترونیک: 1400/12/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.