سال 5، شماره 1 - ( بهار 1395، شماره پیاپی 14 / 1395 )                   سال 5 شماره 1 صفحات 110-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه هرمزگان ، hadisalimi69@yahoo.com
2- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان
چکیده:   (6480 مشاهده)

<span lang="FA" style="line-height: 115%; font-family: " b="" lotus";="" font-size:="" 10pt;="" mso-fareast-font-family:="" "times="" new="" roman";="" mso-ascii-font-family:="" mso-hansi-font-family:="" roman";"="">هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی سازگاری زناشویی براساس تصمیم‌گیری و حل‌مسأله، انسجام خانواده، راهبردهای مقابله، مهارت‌های ارتباطی و باورهای مذهبی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل کلیه معلمان متأهل مقطع ابتدایی شهرکرج در سال تحصیلی 94-93 بودند که براساس جدول مورگان 358 نفر به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سازگاری دوتایی و فرایندخانواده استفاده شد. داده‌ها از طریق همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد که عوامل فرایندی خانواده با سازگاری زناشویی رابطه معناداری دارند (01/0 >p) و نتایج رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد که به‌غیراز باورها مذهبی، مؤلفه‌های انسجام خانواده، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های مقابله و تصمیم‌گیری و حل‌مسأله باهم 6/49% از واریانس سازگاری زناشویی را تبیین می‌کنند. می‌توان نتیجه گرفت که عوامل فرایندی خانواده توان پیش‌بینی سازگاری زناشویی را دارند.

 

متن کامل [PDF 572 kb]   (116 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1395/3/9 | ویرایش نهایی: 1398/7/21 | پذیرش: 1395/3/9 | انتشار الکترونیک: 1395/3/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.