سال 11، شماره 5 - ( مرداد1401/ پیاپی 74 1401 )                   سال 11 شماره 5 صفحات 78-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، مرکزی، ایران. ، Mahsatorabi421@gmail.com
2- دانشیار مرکز علوم تحقیقات شناختی و رفتاری در نیروی انتظامی، معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا، تهران، ایران.
چکیده:   (220 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی رضایت زناشویی بر اساس دانش جنسی و طرحواره­های جنسی در زنان متأهل انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری  شامل تمامی زنان مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره بهزیستی شهر اراک در ماه‌های خرداد و تیر سال 1398 بودند. به روش نمونه­گیری دردسترس، 110 نفر از مراجعه کنندگان به این مرکز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به­منظور جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­های رضایت زناشویی EMS-S  (انریچ، 1989)، دانش جنسی SKS  (آن­هوپر، 1992) و طرحواره­های جنسی SSS (اندرسون و سیووانسکی، 1994)، استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون به کمک نرم افزار SPSS نسخه 23، تحلیل شد.  یافته‌های حاصل از تحلیل داده های پژوهش نشان داد که بین دانش جنسی، طرحواره­های جنسی و رضایت زناشویی همبستگی معنی‌دار وجود دارد (05/0P<). همچنین، شاخص ضریب تعیین چندگانه اصلاح­شده، نشان داد که متغیرهای پیش­بین شامل دانش جنسی و طرحواره­های رمانتیک، صریح و خجالتی، می­توانند در مجموع 35%  از رضایت زناشویی را پیش­بینی کند. با توجه به نتایج این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که رضایت زناشویی در زنان متأهل با عواملی از جمله دانش جنسی و طرحواره­های جنسی در ارتباط است؛ بنابراین، برنامه­های توانمندسازی و آموزشی با هدف دانش افزایی جنسی و افزایش علاقه بین زوجین، می­تواند نقش مؤثری در بهبود کیفیت زناشویی و افزایش رضایت از زندگی را به همراه داشته باشد.
متن کامل [PDF 512 kb]   (122 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1400/6/22 | ویرایش نهایی: 1401/6/19 | پذیرش: 1401/2/14 | انتشار الکترونیک: 1401/5/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.