مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 2 - ( اردیبهشت 1401/ پیاپی 71 1401 )                   سال 11 شماره 2 صفحات 104-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jolani F, Hashemi Nosratabad T, Taklavi S, Beyrami M. The effectiveness of social-emotional skills training on improving academic resilience and academic excitement in female students. Rooyesh 2022; 11 (2) :95-104
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3318-fa.html
جولانی فاطمه، هاشمی نصرت آباد تورج، تکلوی سمیه، بیرامی منصور. اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی-هیجانی بر بهبود تاب آوری تحصیلی و هیجانات تحصیلی در دانش‌آموزان دختر. رویش روان شناسی. 1401; 11 (2) :95-104

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3318-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استاد، گروه روان‌شناسی دانشگاه تبریز و استاد مدعو گروه روانشناسی واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، tourajhashemi@yahoo.com
3- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
4- استاد، گروه روان‌شناسی دانشگاه تبریز و استاد مدعو گروه روانشناسی واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (1152 مشاهده)
هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی-هیجانی بر بهبود هیجانات تحصیلی و تاب­آوری تحصیلی در دانش­آموزان دختر بود. روش مطالعه حاضر نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دختر متوسطه­ی دوره دوم شهر اردبیل در سال­­تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه پژوهشی شامل 40 نفر بودند که به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب و در دو گروه 20 نفری (گروه آزمایش و گروه گواه) به صورت تصادفی ساده جایگذاری شدند. برای گروه آزمایش آموزش برنامه مهارت­های اجتماعی-هیجانی در 10 جلسه 75 دقیقه‌ای (به صورت 1 جلسه در هفته) برگزار گردید. برای گروه گواه هیچ مداخله­ای صورت نگرفت. به منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه تاب­آوری تحصیلی (ARI) ساموئلز (2004) و هیجان­های تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2005) استفاده شد. برای تحلیل داده‌های از آزمون تحلیل کوواریانس چند‌متغیره (MANCOVA) با بهره‌گیری از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه ۲۲ استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت­های اجتماعی-هیجانی تأثیر معنا‌داری بر افزایش هیجانات تحصیلی (01/0>p) و تاب­آوری­تحصیلی (01/0>p) در دانش آموزان گروه آزمایش­داشت. بر این اساس می­توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت­های اجتماعی-هیجانی بر بهبود تاب آوری تحصیلی و هیجانات تحصیلی در دانش­آموزان مؤثر است؛ لذا مشاوران و روانشناسان مدارس می‌توانند از این روش آموزشی به منظور بهبود هیجانات تحصیلی و تاب آوری تحصیلی استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 1043 kb]   (593 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/8/15 | ویرایش نهایی: 1401/3/23 | پذیرش: 1400/10/9 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb