Jolani F, Hashemi Nosratabad T, Taklavi S, Beyrami M. The effectiveness of social-emotional skills training on improving academic resilience and academic excitement in female students. Rooyesh 2022; 11 (2) :95-104
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3318-fa.html
جولانی فاطمه، هاشمی نصرت آباد تورج، تکلوی سمیه، بیرامی منصور. اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر بهبود تاب آوری تحصیلی و هیجانات تحصیلی در دانشآموزان دختر. رویش روان شناسی. 1401; 11 (2) :95-104
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3318-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی دانشگاه تبریز و استاد مدعو گروه روانشناسی واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، tourajhashemi@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
4- استاد، گروه روانشناسی دانشگاه تبریز و استاد مدعو گروه روانشناسی واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده: (1152 مشاهده)
هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر بهبود هیجانات تحصیلی و تابآوری تحصیلی در دانشآموزان دختر بود. روش مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر متوسطهی دوره دوم شهر اردبیل در سالتحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه پژوهشی شامل 40 نفر بودند که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و در دو گروه 20 نفری (گروه آزمایش و گروه گواه) به صورت تصادفی ساده جایگذاری شدند. برای گروه آزمایش آموزش برنامه مهارتهای اجتماعی-هیجانی در 10 جلسه 75 دقیقهای (به صورت 1 جلسه در هفته) برگزار گردید. برای گروه گواه هیچ مداخلهای صورت نگرفت. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه تابآوری تحصیلی (ARI) ساموئلز (2004) و هیجانهای تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2005) استفاده شد. برای تحلیل دادههای از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) با بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۲ استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی تأثیر معناداری بر افزایش هیجانات تحصیلی (01/0>p) و تابآوریتحصیلی (01/0>p) در دانش آموزان گروه آزمایشداشت. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر بهبود تاب آوری تحصیلی و هیجانات تحصیلی در دانشآموزان مؤثر است؛ لذا مشاوران و روانشناسان مدارس میتوانند از این روش آموزشی به منظور بهبود هیجانات تحصیلی و تاب آوری تحصیلی استفاده نمایند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/8/15 | ویرایش نهایی: 1401/3/23 | پذیرش: 1400/10/9 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10