سال 11، شماره 5 - ( مرداد1401/ پیاپی 74 1401 )                   سال 11 شماره 5 صفحات 110-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کاندیدای دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
3- کاندیدای دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران. ، shirzadi_pari@yahoo.com
چکیده:   (963 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی موسیقی درمانی آنلاین بر اضطراب کرونا و تعامل والد-کودک در مادران بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. روش نمونه گیری هدفمند بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزند 6 تا 12 ساله شهر تهران در سال 1399 بودند که دارای علائم اضطراب کرونا بوده و از پرسشنامه اضطراب کرونا (علی پور و همکاران، 1398) نمره بیشتر از میانگین  به دست آوردند، تعداد 30 نفر که واجد معیارهای ورود به پژوهش بودند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمع­آوری داده­ها از مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS) (علی پور و همکاران، 1398) و  مقیاس رابطه والد-کودک (CPRS) (پیانتا، 1994) استفاده شد. پس از آن گروه آزمایش طی 21 جلسه 25 دقیقه­ای (هر روز به مدت سه هفته)  موسیقی درمان فعال با رویکرد برین دنس را دریافت نمودند، این در حالی بود که افراد گروه گواه هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. داده­ها با نرم­افزار SPSS-24 و تحلیل کواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که موسیقی­درمانی بر کاهش ابعاد جسمانی و روانی و نیز نمره کلی اضطراب کرونا؛ و همچنین  بهبود تعامل والد- کودک در ابعاد نزدیکی، تعارض، وابستگی و نیز نمره کلی تعامل والد- کودک موثر بوده و این تاثیر از نظر آماری معنادار است(05/0>P). بنابراین می­توان از موسیقی­درمانی جهت کاهش اضطراب کرونا و بهبود تعامل والد- کودک استفاده نمود.
متن کامل [PDF 489 kb]   (327 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/9/18 | ویرایش نهایی: 1401/6/20 | پذیرش: 1400/11/2 | انتشار الکترونیک: 1401/5/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.