سال 11، شماره 4 - ( تیر 1401/ پیاپی 73 1401 )                   سال 11 شماره 4 صفحات 240-229 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.HUMS.REC.1400.110

XML English Abstract Print


1- دکترای تخصصی مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
2- دانشیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. ، eghbalzarei2010@yahoo.com
3- استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4- استاد، گروه بخش فناوری آموزشی و سوادآموزی، دانشگاه تاوسون، مریلند ایالات متحده، آمریکا.
چکیده:   (866 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی فرزند پروری بر کاهش مشکلات اجتماعی و کمبود توجه نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری در شهر اهواز در سال 1400-1399 بود. نمونه پژوهش شامل 34 نفر که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه (آزمایش 17 نفر و گروه گواه 17 نفر) به‌صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 75 دقیقه­ای هر هفته دو جلسه تحت آموزش بسته تدوین‌شده فرزند پروری قرار گرفتند. به‌منظور گردآوری داده­ها در پیش‌آزمون و پس‌آزمون از سیاهه مشکلات­رفتاری نوجوان  CBCL(2001)، استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) صورت گرفت. یافته­ها نشان داد که بسته آموزشی تدوین‌شده تأثیر معناداری بر نمره مشکلات اجتماعی (01/0>P، 240/17=F) داشته، ولی این تغییر بر کمبود توجه نوجوانان (05/0<p،923/2 =F) معنی‌دار نبود. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، می­توان بیان نمود؛ بسته تدوین‌شده فرزند­پروری می­تواند به‌عنوان یک مداخله مؤثر به‌منظور توانمندسازی والدین در حل مشکلات اجتماعی نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری مورداستفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 551 kb]   (486 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1400/10/2 | ویرایش نهایی: 1401/5/5 | پذیرش: 1400/12/9 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.