سال 11، شماره 2 - ( اردیبهشت 1401/ پیاپی 71 1401 )                   سال 11 شماره 2 صفحات 204-191 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمائی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران. ، Vahideh_Babakhan@yahoo.com
3- استادیار گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (1096 مشاهده)
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارت تفکر خلاق و مدیریت استرس بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی در نوجوانان بی‌سرپرست 17-15سال انجام شد. پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. به این منظور از بین تمامی نوجوانان بی‌سرپرست که در مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی منطقه 20 شهر ری و منطقه 3 شمیرانات در نیمه اول سال 1397، 36 نوجوان، بصورت در دسترس بعنوان نمونه انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند (هر گروه 12نفر). سپس شرکت‌کنندگان گروه آزمایش اول و دوم  به ترتیب طی 8 و 7 جلسه 70-60 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت تفکر خلاق و مدیریت استرس قرار گرفتند. گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزار استفاده شده در پژوهش مقیاس سازگاری دانش‌آموزان (AISS) (سینها و سینگ، 1993) بود. نتایج به دست آمده از تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) نشان داد آموزش مهارت تفکر خلاق و مدیریت استرس موجب افزایش سازگاری اجتماعی در نوجوانان بی‌سرپرست شده است (05/0 P<). همچنین نتایج به دست آمده از آزمون t مستقل نشان داد که تأثیر آموزش تفکر خلاق بر سازگاری نوجوانان بیشتر از مدیریت استرس است (05/0 P<). بنابراین آموزش مهارت تفکر خلاق و مدیریت استرس می‌تواند به عنوان یک عامل حمایتی، از پدید آمدن مشکلات روان‌شناختی و اجتماعی در نوجوانان پیشگیری کند و هم به عنوان اساس و پایه‌ای برای رشد سالم آن‌ها مورد استفاده مشاوران و مربیان قرار گیرد.
متن کامل [PDF 563 kb]   (585 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1400/10/5 | ویرایش نهایی: 1401/3/24 | پذیرش: 1400/12/14 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.