سال 11، شماره 2 - ( اردیبهشت 1401/ پیاپی 71 1401 )                   سال 11 شماره 2 صفحات 216-205 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، rafezi.zohreh13@gmail.com
2- کارشناسی ارشد روان‌ سنجی، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3- دکتری تخصصی فیزیک، گروه فیزیک، دانشکدۀ فیزیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده:   (732 مشاهده)
یکی از منابع ارزشمند در خصوص هیجان­های افراد در مورد پدیده­های مختلف، شبکه­های اجتماعی است، که با استفاده از تحلیل آنها می­توان اطلاعات با ارزشی بدست آورد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل تمایل به تبعیت از توصیه­های بهداشتی بر اساس تحلیل احساسات کاربران شبکه­های مجازی در پاندمی کرونا طراحی شد. روش این پژوهش داده­کاوی بود. جامعه آماری این پژوهش متون کاربران ایرانی شبکه­های اجتماعی مجازی توئیتر، تلگرام و اینستاگرام بود. به منظور انجام این پژوهش نمونه­ای متشکل 2500 متن از داده­های پیش­پردازش شده­ی شبکه­های مجازی توئیتر، تلگرام و اینستاگرام در بازه زمانی 1 اسفند 1398 تا 31 فروردین 1399 مورد بررسی قرار گرفتند و با استفاده از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان در طبقه‌های تمایل به تبعیت از توصیه‌های بهداشتی و احساسات دسته­بندی شدند، در آخر نیز به منظور بررسی سئوال پژوهش از روش رگرسیون لجستیک استفاده شد. یافته­های این پژوهش نشان داد که بر اساس پنج هیجان ترس، اعتماد، غم، شادی و پیش­بینی، می­توان تمایل به تبعیت کاربران از توصیه­های بهداشتی را پیش­بینی کرد. همچنین نتایج نشان داد که هیجان شادی با تمایل به تبعیت رابطه منفی و هیجان­های ترس، اعتماد، غم و پیش­بینی با تمایل به تبعیت رابطه مثبت معناداری دارد (۰۵/۰P ‹). به طور کلی یافته­های این پژوهش موید نقش هیجان­ها در تمایل به تبعیت افراد از توصیه­های بهداشتی بود.
متن کامل [PDF 468 kb]   (272 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1400/10/11 | ویرایش نهایی: 1401/3/24 | پذیرش: 1401/1/8 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.