1- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، Ghadampour.e@lu.ac.ir
3- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
4- گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده: (1054 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر معنای زندگی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر درگیر بحران هویت بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم شهرستان پردیس در سال تحصیلی 1401- 1400 بود. به منظور انتخاب نمونه ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای 246 نفر انتخاب سپس ابزار بحران هویت بر روی 240 نفر اجرا و تعداد 30 نفر که دارای بحران هویت بودند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی (PWBQ، ریف، 1989)، ﻣﻌﻨﺎی زﻧﺪﮔﯽ (MLQ، استگر و همکاران، 2006) و پرسشنامه بحران هویت (ICQ، احمدی، 1387) جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری صورت گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر در متغیرهای معنای زندگی و بهزیستی روانشناختی در دو گروه آزمایشی و گواه در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری دارد (34/40=F، 001/0>P). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر معنای زندگی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر درگیر بحران هویت مؤثر بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/12/13 | ویرایش نهایی: 1401/6/19 | پذیرش: 1401/4/11 | انتشار الکترونیک: 1401/5/10