سال 11، شماره 5 - ( مرداد1401/ پیاپی 74 1401 )                   سال 11 شماره 5 صفحات 44-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روان­شناسی، دانشگاه لرستان، خرم ­آباد، ایران.
2- گروه روا­­ن­شناسی، دانشگاه لرستان، خرم ­آباد، ایران. ، Ghadampour.e@lu.ac.ir
3- گروه روا­­ن­شناسی، دانشگاه لرستان، خرم ­آباد، ایران.
4- گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، خرم ­آباد، ایران.
چکیده:   (1054 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر معنای زندگی و بهزیستی روان­شناختی دانش­آموزان دختر درگیر بحران هویت بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه دهم شهرستان پردیس در سال تحصیلی 1401- 1400 بود. به منظور انتخاب نمونه ابتدا با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله ­ای 246 نفر انتخاب سپس ابزار بحران هویت بر روی 240 نفر اجرا  و تعداد 30 نفر که دارای بحران هویت بودند به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. داده­های پژوهش به کمک پرسشنامه­های­ بهزیستی روا‌ن‌شناختی (PWBQ، ریف، 1989)، ﻣﻌﻨﺎی زﻧﺪﮔﯽ (MLQ، استگر و همکاران، 2006) و پرسشنامه بحران هویت (ICQ، احمدی، 1387) جمع­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با آزمون تحلیل کوواریانس چند­متغیری صورت گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر در متغیرهای معنای زندگی و بهزیستی روان­شناختی در دو گروه آزمایشی و گواه در مرحله پس­آزمون تفاوت معناداری دارد (34/40=F، 001/0>P). بنابراین می­توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر معنای زندگی و بهزیستی روان­شناختی دانش­آموزان دختر درگیر بحران هویت مؤثر بوده است.
متن کامل [PDF 497 kb]   (547 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/12/13 | ویرایش نهایی: 1401/6/19 | پذیرش: 1401/4/11 | انتشار الکترونیک: 1401/5/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.