1- دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی کوشیار، رشت، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
5- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران. ، roshazhina@gmail.com
چکیده: (1165 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای راهبردهای حل مسئله در رابطۀ بین باورهای فراشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با تابآوری در دوران کووید-19 انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشجویان دختر و پسر از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاههای علامه طباطبائی و خوارزمی در سال 1401-1400 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت آنلاین و در دسترس 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تابآوری (CD-RISC، کانر و دیویدسون، 2003)، پرسشنامۀ راهبردهای حل مسئله (PSSQ، کاسیدی و لانگ، 1996)، پرسشنامۀ باورهای فراشناختی (MCQ، ولز و کارت رایت-هاتون، 2004) و پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ، گارنفسکی و کرایج، 2006) بودند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافتهها نشان داد که باورهای فراشناختی به صورت غیر مستقیم و از طریق راهبرد حل مسئله سازنده توانست تابآوری را پیشبینی کند (۰01/۰p‹). همچنین راهبرد تنظیم شناختی هیجانی سازش یافته هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم و از طریق راهبرد حل مسئله سازنده، تابآوری را پیشبینی کرد (۰01/۰p‹). از یافتهها میتوان نتیجه گرفت که راهبرد حل مسئله سازنده نقش کلیدی در تابآوری دانشجویان دارد و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامههای ارتقای تابآوری ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1401/1/12 | ویرایش نهایی: 1401/5/5 | پذیرش: 1401/2/6 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10