سال 11، شماره 4 - ( تیر 1401/ پیاپی 73 1401 )                   سال 11 شماره 4 صفحات 216-205 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان­ شناسی، گروه روان ­شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد روان­ شناسی عمومی، گروه روان­ شناسی، موسسه آموزش عالی کوشیار، رشت، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
5- کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران. ، roshazhina@gmail.com
چکیده:   (1165 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه­ای راهبردهای حل مسئله در رابطۀ بین باورهای فراشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با تاب­آوری در دوران کووید-19 انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشجویان دختر و پسر از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه­های علامه طباطبائی و خوارزمی در سال 1401-1400 تشکیل دادند که از بین آن­ها به صورت آنلاین و در دسترس 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تاب­آوری (CD-RISC، کانر و دیویدسون، 2003)، پرسشنامۀ راهبردهای حل مسئله (PSSQ، کاسیدی و لانگ، 1996)، پرسشنامۀ باورهای فراشناختی (MCQ، ولز و کارت رایت-هاتون، 2004) و پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ، گارنفسکی و کرایج، 2006) بودند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافته­ها نشان داد که باورهای فراشناختی به صورت غیر مستقیم و از طریق راهبرد حل مسئله سازنده توانست تاب­آوری را پیش­بینی کند (۰01/۰p‹). همچنین راهبرد تنظیم شناختی هیجانی سازش یافته هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم و از طریق راهبرد حل مسئله سازنده، تاب­آوری را پیش­بینی کرد (۰01/۰p‹). از یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که راهبرد حل مسئله سازنده نقش کلیدی در تاب­آوری دانشجویان دارد و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامه­های ارتقای تاب­آوری ضروری است.
متن کامل [PDF 572 kb]   (606 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1401/1/12 | ویرایش نهایی: 1401/5/5 | پذیرش: 1401/2/6 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.