Ethics code: IR.SBMU.MSP.REC.1396.441
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، maedealiakbari69@gmail.com
2- استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (601 مشاهده)
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر تنظیم شناختی هیجان مادران و مشکلات درون سازی شده و برون سازی شده کودکان پیشدبستانی دارای علائم اضطرابی شهر تهران بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان پنج تا ششساله دارای علائم اضطرابی مهدکودکهای شهر تهران، در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 40 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگذاری شدند. در این پژوهش گروه آزمایش هفتهای یکبار در 8 جلسۀ 90 دقیقهای برنامۀ آموزش والدگری ذهن آگاهانه را دریافت کردند. همچنین شرکتکنندگان در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامههای نظم جویی شناختی هیجان (CERQ، گارنفسکی و همکاران،2002) و سیاهه مشکلات رفتاری کودکان(CBCL ،آخنباخ و همکاران،1991) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر کاهش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان ناسازگار (05/0p< ،906/10= F)، مشکلات برونیسازی شده (05/0p< ،002/0= F) و مشکلات درون سازی شده کودکان (05/0p< ،342 /0 = F) اثر داشته و این تأثیر در دوره پیگیری پایدار مانده است. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر به نظر میرسد که باید به نقش دورههای والدگری ذهن آگاهانه در پیشگیری و کاهش مشکلات روانشناختی کودکان پیشدبستان توجه کرد.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1401/1/20 | ویرایش نهایی: 1401/11/8 | پذیرش: 1401/4/14 | انتشار الکترونیک: 1401/9/10