مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 6 - ( شهریور 1401/ پیاپی 75 1401 )                   سال 11 شماره 6 صفحات 228-217 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakoori A, Sarkeshikiyan S M, Raji Z. A qualitative study of teachers' perceptions of barriers to effective education in rural areas. Rooyesh 2022; 11 (6) :217-228
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3815-fa.html
شکوری علی، سرکشیکیان سید مهدی، راجی زهرا. مطالعه کیفی ادراک معلمان از موانع تحصیل اثربخش در روستا. رویش روان شناسی. 1401; 11 (6) :217-228

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3815-fa.html


1- دانشیار، گروه آموزشی برنامه ریزی و توسعه اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، shakoori@ut.ac.ir
2- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد رودهن، رودهن، ایران.
3- دانشجوی دکتری تخصصی رفاه اجتماعی، گروه برنامه ریزی و توسعه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (750 مشاهده)
تحصیل و یادگیری به عنوان بخش مهمی از پیشرفت و هویت هر فرد از جایگاه ویژه برخوردار است. از این رو توجه به این مقوله و موانع تحقق آن در موقعیت­های متفاوت و دارای ساختار ویژه آموزشی مانند روستاها ضروری است. هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ادراک معلمان از موانع تحصیل اثربخش در روستاها بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع کیفی و تحلیل محتوا بود و از تکنیک تحلیل مضمون براون و کلارک (۲۰۰۶) استفاده شد. جامعه آماری معلمان استان قم در سال ۱۴۰۰ بودند که سابقه خدمت در روستا را داشته اند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ۲۴ معلم انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته بود که حاوی سوالات مربوط به موانع تحصیل اثربخش در روستاها بود. نتایج نشان داد که موانع تحصیل اثربخش در روستاها از منظر معلمان در ۶ حوزه قابل بررسی است: ۱) مشکلات و موانع زیر ساختی ۲) موانع خانوادگی ۳) موانع درون شخصی ۴) موانع آموزگار ۵) موانع موقعیتی ۶) موانع اقتصادی. همچنین معلمان برای برون­رفت از این مشکلات راه کارهایی را ارائه داده‌اند که از آن تحت عنوان مولفه‌های پیشگیرانه مشکلات و عوامل ترمیم کننده یاد شده است. می‌توان نتیجه گرفت موانع تحصیل اثربخش در روستا از منظر معلمان از زوایای گوناگون که در نتایج به آن اشاره شده است قابل بحث و برنامه ریزی است. از این رون توجه بیشتر به مقوله آموزش و یادگیری در روستاها از اهمیت زیادی برخوردار است.
متن کامل [PDF 501 kb]   (235 دریافت)    
نوع مقاله: کیفی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/2/10 | ویرایش نهایی: 1401/8/16 | پذیرش: 1401/4/20 | انتشار الکترونیک: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb