سال 11، شماره 8 - ( آبان1401/ پیاپی 77 1401 )                   سال 11 شماره 8 صفحات 34-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، z.naghsh@ut.ac.ir
چکیده:   (1014 مشاهده)
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه­ای استرس در ارتباط با مهارت حل مساله و فرسودگی تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر بنیادی از نوع همبستگی بود. بدین منظور 330 نفر از دانشجویان دانشکده­های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1401-1400 با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه­های فرسودگی تحصیلی(2002ABQ-)، پرسشنامه حل مسئله (1982PSQ-) و پرسشنامه استرس ادراک­شده(SSP-1983) گردآوری شدند. جهت تحلیل داده­ها از همبستگی و مدل‌سازی معادلات ساختاری  انجام شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که اثر مستقیم مهارت حل مساله بر استرس و فرسودگی تحصیلی در سطح (001/0>P) معنی‌دار است. همچنین اثر مستقیم استرس بر فرسودگی تحصیلی معنی‌دار است، که نشان می‌دهد با افزایش استرس میزان فرسودگی تحصیلی نیز افزایش می‌یابد. بنابراین مدل از برازش مطلوبی برخوردار است که باتوجه به آن می‌توان گفت که مهارت حل مساله با میانجی‌گیری استرس (کاهش استرس توسط مهارت حل مساله) می‌تواند باعث کاهش فرسودگی تحصیلی شود. بر این اساس می­توان گفت با افزایش استرس در دانشجویان مهارت حل مساله آنان کاهش و فرسودگی تحصیلی افزایش می­یابد.
متن کامل [PDF 565 kb]   (440 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/2/27 | ویرایش نهایی: 1401/10/10 | پذیرش: 1401/5/18 | انتشار الکترونیک: 1401/8/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.