سال 11، شماره 9 - ( آذر 1401/ پیایپی 78 1401 )                   سال 11 شماره 9 صفحات 32-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار مشاوره، گروه روان­شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم­ آباد، ایران. ، zarei.s@lu.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روان­شناسی، گروه روان­شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم ­آباد، ایران.
چکیده:   (867 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ا­ی کمال­گرایی ناسازگار و نشخوار فکری در رابطه بین عملکرد خانواده و رخدادهای استرس­زا زندگی با کیفیت خواب دانشجویان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان پسر دوره­ی کارشناسی دانشگاه لرستان در سال 1401-1400 بود. از این جامعه تعداد 562 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل داده­ها ابزار سنجش خانواده (1983) FAD، مقیاس پاسخ نشخواری (1991) RRS، شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ 1989 PSQI، مقیاس کمال­گرایی مثبت و منفی (2007) PANPS، چک­لیست خودارزیابی رخدادهای زندگی (1997) ASLEC بود. تحلیل داده­ها با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری تحلیل انجام شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم عملکرد خانواده، کمال­گرایی ناسازگار، رخدادهای استرس­زا و نشخوار فکری بر کیفیت خواب دانشجویان مثبت معنادار بود (001/0p<). همچنین، نتایج نشان داد که نقش واسطه­ای کمال­گرایی ناسازگار در رابطه بین عملکرد خانواده با کیفیت خواب (01/0p<) و نقش واسطه­ای نشخوار فکری در رابطه بین رخدادهای استرس­زا با کیفیت خواب (01/0p<) معنادار بود. بر اساس یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که الگوی طراحی‌شده از برازش خوبی برخوردار است و می­توان استنباط کرد که عملکرد خانواده، کمال­گرایی، تجربه رخدادهای استرس­زا و نشخوار فکری از مؤلفه­ های مهم اثرگذار بر کیفیت خواب در بین دانشجویان هستند.
متن کامل [PDF 689 kb]   (444 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1401/3/10 | ویرایش نهایی: 1401/11/8 | پذیرش: 1401/6/23 | انتشار الکترونیک: 1401/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.